Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt kääntyivät laskuun
Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt vähenivät erityisesti liikenteen, jätteiden käsittelyn ja sähkön osalta. Energiankulutus ei muuttunut merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna.
Pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt vähenivät erityisesti liikenteen, jätteiden käsittelyn ja sähkön osalta. Energiankulutus ei muuttunut merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna.
Pääkaupunkiseudun päästöt vähenivät viime vuonna kolme prosenttia edellisvuodesta, ilmenee Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tekemistä laskelmista. Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteenlasketut ilmastopäästöt olivat hiilidioksidiksi laskettuna 5,0 miljoonaa tonnia vuonna 2017. Tämä on 4,3 tonnia jokaista pääkaupunkiseudun asukasta kohden.
Kasvihuonekaasupäästöt vähenivät Kauniaisissa yhdeksän prosenttia, Espoossa viisi, Helsingissä kaksi ja Vantaalla yhden prosentin. Ilmastopäästöt laskivat pääkaupunkiseudulla yhteenlaskettuna 2,6 prosenttia. Ilmastopäästöissä palattiin vuoden 2015 tasolle.
Kivihiilen käyttö lisääntyi
Kaukolämmön polttoainevalinnoilla on suuri vaikutus koko pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöjen kehitykseen. Espoon kaukolämmön kasvihuonekaasupäästöt laskivat, mutta muualla seudulla ne pysyivät ennallaan tai nousivat.
”Vuonna 2017 kaukolämmön osuus kokonaispäästöistä oli 45 prosenttia. Seudun kasvihuonekaasujen määrä pysyi lähes samana kuin edellisenä vuonna. Erittäin runsaspäästöisen kivihiilen käyttö kuitenkin lisääntyi kaikissa pääkaupunkiseudun kaupungeissa, vaikka kaupungit ovat juuri sitoutuneet entistä tiukempiin päästötavoitteisiin”, toteaa HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.
Muiden polttoaineiden osalta öljyn ja maakaasun käyttö kaukolämmön tuotannossa väheni. Lämpöpumppujen osuus lämmöntuotannossa jatkoi kasvuaan. Vantaalla sekajätteen käyttö kaukolämmön tuotannossa kasvoi 30 prosenttia.
Liikenne toiseksi suurin päästölähde
Liikenne on kaukolämmön jälkeen toiseksi suurin päästölähde pääkaupunkiseudulla. Sen osuus kokonaispäästöistä oli 28 prosenttia vuonna 2017. Vaikka liikennemäärät kasvoivat edellisvuoteen verrattuna, liikenteen ilmastopäästöt kuitenkin laskivat viisi prosenttia, koska liikennepolttoaineiden bio-osuus kasvoi.
”Lainsäädäntö ohjaa vahvasti liikenteen polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöjä laskuun pitkällä aikavälillä. Samanlaista ohjausta ei ole kivihiilen osalta”, Inkinen sanoo.
Länsimetron testausvaiheen ja käyttöönoton myötä Espoossa raideliikenteen sähkönkulutus kaksinkertaistui vuoteen 2016 verrattuna. Yleisesti liikenteestä syntyvät kasvihuonekaasupäästöt kuitenkin laskivat Espoossa kuten muissakin kaupungeissa.
Jätehuollossa kaatopaikan päästöt sekä jätevedenpuhdistuksen prosessipäästöt jatkoivat laskuaan. Sähkönkulutuksesta aiheutuvat ilmastopäästöt laskivat kaikissa kaupungeissa.
Lisää tietoa pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuosilta 1990 ja 2000–2017 on saatavissa HSY:n kasvihuonekaasupäästöjen tietopalvelusta osoitteessa www.hsy.fi/paastot.