Kiima johtaa katastrofiin
Caverion tähtää tuloskunnon parantamiseen. Pahin kiima pyrkiä väkisinkin isoihin hankkeisiin on kostautunut järkyttävinä tappioina.
Caverion tähtää tuloskunnon parantamiseen keskittymällä kiinteistönhoitoon ja järkeviin projekteihin. Pahin kiima pyrkiä väkisinkin isoihin hankkeisiin on kostautunut järkyttävinä tappioina.
Caverion Oyj julkaisi uuden strategian ja uudet taloudelliset tavoitteensa yhtiön pääomamarkkinapäivillä marraskuussa. Uusi, vuoteen 2020 ulottuva strategia pohjautuu toimialan digitalisoitumiseen. Yhtiön päivitetyn vision mukaisesti Caverion haluaa olla asiakkaiden, työntekijöiden ja alan kumppaneiden ”ykkösvalinta digitalisoituvissa ympäristöissä”.
“Uskon vahvasti siihen, että digitalisaatio mullistaa toimialamme. Caverionin kaltaiset yhtiöt hyötyvät tästä kehityksestä. Olemme jo tällä hetkellä digitalisaation edelläkävijöitä, ja teknologia on tarjontamme ja kilpailukykymme ytimessä”, sanoo Caverionin toimitusjohtaja Ari Lehtoranta.
”Palvelutarjontamme kattaa kiinteistön koko elinkaaren: suunnittelun ja toteutuksen, teknisen huollon ja kunnossapidon sekä palvelujen johtamisen. Älykkäät ratkaisut ja tyytyväiset asiakkaat mahdollistavat kannattavan toiminnan ja myös kasvun tulevaisuudessa”, Lehtoranta sanoo.
Ennen digitaaliseen kasvuun vahvasti investoimista Caverionin on kuitenkin parannettava nykysuoritustaan. Tämän vuoksi uusi strategia on jaettu kahteen vaiheeseen: “kuntoon” ja “kasvuun”. Uuden strategian nimi, “Kunnossa kasvuun” (Fit for Growth), kuvaa näitä kahta vaihetta yhdistettynä.
Ensimmäisen ”kuntoon”-vaiheen aikana vuosina 2018–2019 Caverion keskittyy parantamaan taloudellista suoritustaan. Tämän vaiheen aikana tehostetaan konsernin kassavirtaa, parannetaan kannattavuutta, siivotaan projektiportfoliota ja jatketaan valikoivempaa lähestymistapaa projekteissa.
Teollisuus ja Saksa ajoivat kuralle
”Paras tapa välttää ongelmia projekteissa on välttää projekteja”, toteaa Projektit-liiketoimintayksikön johtaja Jarno Hacklin lakonisesti. Samalla hän kuitenkin korostaa, että projektit pitävät Caverionin kehityksen ja innovoinnin kärjessä.
Projekteissa pahiten otettiin näpeille Äänekosken sellutehtaan urakassa, josta jouduttiin alaskirjaamaan yli 11 miljoonan euron tappiot. Lehtorannan mukaan hankkeessa oli pielessä ihan kaikki mahdollinen urakkamuodosta lähtien.
”Kiima saada isoja urakoita hintaan mihin hyvänsä ajoi järjettömiin hankkeisiin. Eikä missään vaiheessa osattu sanoa ei”, Lehtoranta tuskailee.
Lehtoranta huomauttaa, että isoissakin hankkeissa marginaalit ovat todella ohkaiset. Mutta jos hanke ajautuu vaikeuksiin, tappioille ei ole ylärajaa. Äänekoskella pahimmalta olisi vältytty, jos edes urakkamuotona olisi ollut ”open books” –menettely.
Caverionin projektikannattavuutta rasittivatkin merkittävät alaskirjaukset erityisesti teollisuuden ratkaisuissa ja Saksassa. Myös Ruotsissa toimintoja täytyy edelleen tehostaa. Sen sijaan muissa Pohjoismaissa käänne parempaan on saatu jo toteutettua.
Alaskirjaukset ja jäljellä olevat projektien suoritusriskit liittyvät noin 15 riskiprojektiin, joista suurin osa saadaan päätökseen tänä vuonna. Lehtoranta onkin tyytyväinen, ettei riskilistalle tullut yhtään uutta projektia tänä vuonna.
Hacklin painottaa, että puolet projekteista ovat olleet hyviä. Mutta kymmenen prosenttia niistä kuuluu ryhmään, jotka hän luokittelee kategoriaan ”loss making catastrophes”, eli katastrofaalisen tappiolliset hankkeet vapaasti suomennettuna. Näitä kompensoimaan vaaditaan valtavasti onnistuneita hankkeita.
Onnistuneen “kuntoon”-vaiheen toteutuksen jälkeen Caverion siirtyy strategiansa kasvuvaiheeseen ”growth” vuosina 2019–2020. Päätavoitteena on palveluiden kasvun vauhdittaminen edelleen. Caverion on asettanut erityiset tavoitteet liikevaihtonsa jakaumalle liiketoiminnoittain.
Yli vuoden 2020 ulottuvan pitkän aikavälin tavoitteena on tuottaa kaksi kolmasosaa konsernin liikevaihdosta Palvelut-liiketoiminnalla. Samanaikaisesti Caverion jatkaa valikoivaa lähestymistapaansa projekteissa koko strategiakauden ajan.
“Uudessa strategiassaan Caverion haluaa asettaa kassavirran tuottamisen ja kannattavuuden parantamisen etusijalle. Palvelut-liiketoiminnan tavoitteena on jatkuvasti päihittää markkinoiden kasvu, mutta muuten emme ole asettaneet yleistä kasvutavoitetta liikevaihdolle strategian ensimmäisen vaiheen aikana”, sanoo Caverionin talousjohtaja Martti Ala-Härkönen.
Lue lisää aiheesta: Firma kuntoon, Ari Lehtoranta
Talotekniikkaa biotuotetehtaan katolle
Caverion osti Enegian etähallintaliiketoiminnan
Caverion taistelee yhä tuloksensa kanssa
Pääkuva: Äänekosken sellutehtaan urakasta jouduttiin tekemään yli 11 miljoonan euron alaskirjaus.