YIT ja Kesko syventävät yhteistyötään kiinteistöjen ylläpidossa
YIT Kiinteistötekniikka ja Kesko ovat sopineet uudenlaisesta yhteistyöstä Keskon kiinteistöjen ylläpidossa ja teknisessä kiinteistöjohtamisessa. Yhtiöt ovat kehittäneet yhdessä uuden kustannusvastuuseen perustuvan sopimusmallin, joka kannustaa molempia osapuolia ylläpidon kustannussäästöihin kiinteistöjen olosuhteiden tai käytettävyyden kuitenkaan kärsimättä.
Yhtenä tavoitteena on myös hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti kummankin yhtiön käytössä olevia moderneja raportointi- ja seurantajärjestelmiä.
YIT Kiinteistötekniset palvelut vastaa tällä hetkellä Keskon 350 kiinteistön, noin 1 miljoonan m2:n ylläpidosta ja teknisestä kiinteistöjohtamisesta Lounais-Suomessa, Järvi- ja Itä-Suomessa, Pohjois-Suomessa ja Pohjanmaalla.
– Uudella sopimusrakenteella päivitämme hoitovuokramallimme nykyajan vaatimuksia vastaavaksi. Toimintamalli mahdollistaa tehokkaan toiminnan optimoimisen kiinteistökohteissa sekä jatkuvan toiminnan kehittämisen. Odotamme paljon tulevalta yhteistyöltä, jossa tilaaja ja palvelutuottaja toimivat yhteisten tavoitteiden toteuttamiseksi, Keskon ylläpitopäällikkö Jari Pihlajamaa toteaa.
Kunkin kiinteistön ylläpidon ja kustannustason optimoiminen edellyttää yksityiskohtaisen ja ajantasaisen tiedon saamista kiinteistöstä sekä sen järjestelmistä. Informaation keruussa hyödynnetään muun muassa YIT:n 24/7 kiinteistövalvomoa sekä molempien yhtiöiden tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmiä. Ylläpidon tavoitteena on luoda kiinteistöihin toivotut olosuhteet mahdollisimman energiatehokkaalla ja kokonaiskustannuksia säästävällä tavalla.
– Uusi kustannusvastuumalli tukee molempien yhtiöiden strategisia tavoitteita. Pitkä yhteistyömme on hyvä pohja kumppanuuteen ja luottamukseen perustuvalle avoimelle toimintamallille. Haemme yhdessä optimaalisen tason jokaisen kiinteistön ylläpidolle ja kustannuksille ja samalla pyrimme löytämään innovatiivisia ratkaisuja myös ylläpidon kokonaisuuden kehittämiseksi, liiketoimintaryhmänjohtaja Pekka Pöykkö YIT:stä sanoo.