Kunnalle miljoonasäästöt vesimittareiden automatisoinnista Yhdysvalloissa

Pohjois-Carolinassa sijaitseva Caryn kaupunki on yhdessä analytiikkaan erikoistuneen SAS:n kanssa kehittänyt vedenkulutusta mittavan järjestelmän, joka perustuu mittareiden etäluentaan ja kuluttajien mahdollisuuteen tarkkailla verkossa omaa vedenkulutustaan tunnin tarkkuudella.

Caryn kaupunki on korvannut 60.000 vesimittaria uusilla etäluettavilla mittareilla ja radiolähettimillä. Kaupunki arvioi säästävänsä muutosten avulla projektin kulujen jälkeenkin jopa 10 miljoonaa dollaria. Ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa mittarit luettiin manuaalisesti kämmentietokoneiden avulla.

”Uusi järjestelmä on muuttanut asiakaspalvelumme reaktiivisesta proaktiiviseksi. Voimme paitsi antaa yksityiskohtaisempaa tietoa veden käytöstä, myös tunnistaa mahdolliset ongelmat. Näin voimme auttaa asukkaita vähentämään kuluja ja säästämään vettä”, Caryn kaupungin talousjohtaja Karen Mills kertoo.

SAS:lla on mittava kokemus mittareiden tuottaman datan analysoinnista. Caryn ja SAS:n kehittämä Aquastar-järjestelmä tuottaa yksinkertaisia käyttöraportteja ja paljastaa poikkeamat, jotka voivat olla seurausta ongelmista vesijärjestelmässä tai asuin- ja liikekiinteistöissä. Kehittyneen analytiikan ansiosta Cary pystyy käsittelemään mittareiden tunneittain tuottamaa dataa tuhansista eri paikoista ja yhdistämään kulutustiedot tiettyyn kuluttajaan laskutusjärjestelmän kautta.

”Pystyimme tuottamaan ja julkaisemaan helposti ymmärrettävää dataa. Sähköiset käyttöraportit ovat saaneet asukkailtamme erittäin hyvän vastaanoton”, teknologiajohtaja Bill Stice sanoo.

Vedenkulutusta voi seurata verkossa

Kaupungin tarjoaman verkkoportaalin avulla kansalaiset voivat nykyään seurata keskimääräistä veden kulutustaan tunti-, päivä- ja kuukausitasolla. Kuluttajat voivat myös asettaa kulutukselleen käyttörajoja, jolloin he saavat ylityksistä ilmoituksen sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kaupunki puolestaan tunnistaa raporttien avulla asiakkaita, joilla on mahdollinen vuototapaus tai epätavallinen vedenkäyttö. Vesilaitoksen henkilökunta on proaktiivisesti yhteydessä asiakkaisiin ja ilmoittaa heille suuresta vedenkäytöstä. Asiakaskontakteja ja saavutettuja tuloksia seurataan tietojärjestelmän avulla.

Aquastar tukee Caryn pyrkimyksiä ympäristöystävällisyyteen monin eri tavoin. Esimerkiksi hiilidioksidipäästöjä on onnistuttu merkittävästi vähentämään, kun mittareita ei enää lueta manuaalisesti. Yhden vuoden aikana kymmenen mittarinlukijaa ajoi yhteensä 114.263 kilometriä, mihin kului reilut 30.000 litraa bensaa.

Uuden järjestelmän ansiosta kaupunki saa lisäksi päivittäistä dataa eri asiakastyypeistä, mikä auttaa ymmärtämään paremmin veden hukkakulutusta ja ennakoimaan käyttöastetta. Kaupunki voi esimerkiksi kohdentaa vedensäästökampanjoita tietyille, eniten vettä käyttäville alueille.

”Esineiden internet on yksi päivän kuumimmista sanoista. Aquastar on malliesimerkki siitä, kuinka yhdistämällä analytiikkaa automatisoituihin laitteisiin voidaan parantaa kaupunkilaisten saamaa palvelua ja samalla säästää veronmaksajien rahoja tehostamalla toimintaa”, Business Advisor, Manufacturing and Supply Chain Practice Oscar Lindqvist SAS:lta sanoo.

Mainos

Lue lisää

Katso kaikki