Kuluttajille energianeuvontaa puhelimitse
Motivan koordinoima valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta käynnistää puhelinneuvonnan torstaina 21.5.2015.
Energianeuvoja vastaa asumiseen ja kestävään kulutukseen, lämmitystapavalintoihin sekä rakentamiseen ja remontointiin liittyviin kuluttajakysymyksiin tiistaisin klo 11–13 ja torstaisin klo 13–15. Energianeuvonnan puhelinnumero on 01019 3030. Palvelu sinänsä on maksutonta ja soittaminen maksaa vain normaalin puhelun verran.
Energianeuvonta auttaa suomalaisia tehostamaan omaa energiankulutustaan sekä opastaa kestäviin kulutusvalintoihin. Eniten energianeuvojalta kysytään vinkkejä lämmitysvalintoihin, aurinkoenergian mahdollisuuksiin sekä sähkönsäästöön liittyvistä asioista.
Tietoa energiankäytön kulmakivistä saa verkossa myös osoitteessa www.eneuvonta.fi. Siellä kuluttajat voivat myös jättää kysymyksiä asiantuntijalle Kysy ja keskustele -palstalla. Nyt neuvoa voi kysyä myös puhelimitse kahdesti viikossa. Energianeuvonta on luonteeltaan opastavaa ja eteenpäin ohjaavaa.
Puhelin- ja verkkoneuvonnasta vastaavat eri puolilla Suomea toimivien energiatoimistojen neuvojat Ekokumppanit Oy:n johdolla. Toiminnan rahoittaa Energiavirasto.
Puhelin- ja verkkopalvelu tuo neuvonnan niidenkin ulottuville, joiden kotiseudulla ei ole alueellista energianeuvontaa. Muun muassa energiatoimistot tai kunnat tarjoavat omalla alueellaan kuluttajaneuvontaa. Palveluista saa lisätietoa energianeuvonnan eneuvonta.fi-portaalista.
Energianeuvontaa on järjestetty vuodesta 2010 alkaen alueellisina kokeiluina sekä koordinoitua toimintana vuodesta 2012 alkaen. Työ- ja elinkeinoministeriö nimesi Motivan energianeuvonnan valtakunnalliseksi koordinaatiokeskukseksi vuonna 2010. Valtakunnallisesti toimintaa rahoittaa Energiavirasto, alueelliset neuvojat saavat rahoituksen muun muassa kunnista ja maakuntaliitoilta.
Lisätietoa kuluttajien energianeuvonnasta: www.eneuvonta.fi, www.motiva.fi