Hallittu projekti ratkaisee tyytyväisyyden rakentajaan

Tärkeimmät pääurakoitsijan toiminnan laatuun vaikuttavat yksittäiset tekijät ovat rakennuttajien mielestä talotekniikan toimivuudelle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen.

Rakentamisen Laatu RALA ry:n tekemä selvitys kertoo, mitkä asiat ovat tärkeimpiä, kun arvioidaan pääurakoitsijan onnistumista rakennushankkeessa. Rakennushankkeiden osapuolet painottavat hankkeen onnistumisessa eri tekijöitä.

Projektinhallinta ja sen systemaattisuus ja suunnitelmallisuus vaikuttaa vahvasti siihen, millaiseksi tilaajat, suunnittelijat ja aliurakoitsijat kokevat pääurakoitsijoiden rakentamisen laadun. Se on myös tärkeä kehityskohde, sillä tilaajat, suunnittelijat ja aliurakoitsijat eivät ole kovin tyytyväisiä siihen, mutta sillä on suuri vaikutus koettuun laatuun. Vain rakennuttajilla muut tekijät ovat tärkeämpiä.

Toimivaa yhteistyötä

Selvityksen mukaan tilaajat pitävät pääurakoitsijoiden toiminnassa laadullisiin tavoitteisiin liittyvistä tekijöistä tärkeinä yhteistyön toimivuutta ja pääurakoitsijan palveluhenkisyyttä. Lisäksi tilaajat arvostavat, että pääurakoitsija viestii tilaajalle projektin lopputulokseen vaikuttavista tekijöistä ja että tilaaja on tietoinen projektin tilanteesta.

Tilaajat arvostavat myös sitä, että pääurakoitsijan toiminta ja projektinhallinta on systemaattista ja suunnitelmallista. Osaltaan tämä vaikuttaa myös siihen, että projektin ajalliset tavoitteet on saavutettu.

Tilaajat näkevät pääurakoitsijan toiminnassa kehityskohteina riskienhallinnan systemaattisuuden ja kattavuuden. Epävarmuuden hallitseminen on siten tilaajan näkökulmasta keskeistä, eikä siihen varautuminen ole sillä tasolla kuin tilaajat sen toivoisivat olevan.

Tilaajien näkökulmasta myös taloudellisten vaatimusten saavuttamisen varmistaminen ontuu pääurakoitsijoiden toiminnassa.

Vahvuusalueita pääurakoitsijan toiminnassa ovat yhteistyö tulevien asukkaiden ja käyttäjien kanssa sekä ylipäätään se, että tilaajan tavoitteet projektille on ymmärretty hyvin.

Rakennuttajien näkökulma

Rakennuttajien tyytyväisyyteen ja laatukokemukseen vaikuttavat eniten pääurakoitsijan projektin viimeistelyyn ja luovutukseen liittyvät osa-alueet. Erityisesti talotekniikan toimivuudelle asetettujen tavoitteiden saavuttaminen on keskeistä laatukokemuksen synnyttäjänä. Myös rakentamisen johtaminen kokonaisuutena on erittäin keskeisessä asemassa laadun tekijänä.

Pääurakoitsijan toiminnan kehityskohteita on kuitenkin useita. Niistä keskeisin liittyy aliurakoitsijoiden toiminnan ohjaamiseen sekä aliurakoitsijoiden osaamisen ja ammattitaidon varmistamiseen. Myös riskienhallinnan ja laadunvarmistuksen systemaattisuus ja kattavuus vaativat kehityspanoksia.

Vahvuusalueita pääurakoitsijoiden toiminnassa rakennuttajien näkökulmasta on yhteistyön toimivuus ja joustavuus. Myös pääurakoitsijan työnjohtoon rakennuttajat ovat tyytyväisiä; työnjohto on ammattitaitoista sekä heidän luotettavuus ja vastuuntunto ovat hyvällä tasolla.

Systemaattisuus arvossa

Suunnittelijat muodostavat näkemyksen urakoitsijan työn laadusta pitkälti pääurakoitsijan projektinhallinnan suunnitelmallisuuden ja systemaattisuuden kautta. Myös pääurakoitsijan hyvä ongelmanratkaisukyky heijastuu suunnittelijoiden näkemykseen urakoitsijan toiminnan laadukkuudesta.

Kehityskohteita suunnittelijat näkevät aliurakoitsijoiden henkilöstön osaamisessa sekä ammattitaidossa. Suunnittelijoiden mielestä kehitettävää on myös siinä, etteivät urakoitsijat esitä riittävästi hyviä vaihtoehtoratkaisuja suunnitteluratkaisuiksi tai niiden toteuttamiseksi.

Myös pääurakoitsijan tekemässä dokumentaation täsmällisyydessä on parantamisen varaa.

Vahvuusalueet pääurakoitsijan toiminnassa liittyvät urakoitsijan henkilöstön osaamiseen ja ammattitaitoon sekä yhteistyömenettelyiden toimivuuteen ja joustavuuteen.

Virheet pitää korjata

Aliurakoitsijoiden näkökulmasta pääurakoitsijan toiminnan laadukkaaksi kokemisessa keskeisin vaikuttava tekijä on pääurakoitsijan hyvä ongelmanratkaisukyky.

Kehityskohteina aliurakoitsijat näkevät pääurakoitsijan toiminnassa projektinhallinnan suunnitelmallisuuden ja systemaattisuuden. Myös pääurakoitsijan ajallinen hallinta vaatii aliurakoitsijoiden näkökulmasta kehittämistä.

Vahvuusalueet liittyvät pääurakoitsijan työnjohdon ammattitaitoon ja osaamiseen sekä yhteistyön toimivuuteen ja joustavuuteen.

Pääurakoitsijoiden kannalta aliurakoitsijoiden toiminnassa keskeisin laatuun vaikuttava tekijä on se, että aliurakoitsija on korjannut havaitut virheet ja puutteet sovitusti. Kehityskohteina pääurakoitsijat näkevät aliurakoitsijan projektinhallinnan suunnitelmallisuuden ja systemaattisuuden sekä laadunvarmistukseen liittyvien menettelyiden systemaattisuuden.

Vahvuusalueet liittyvät aliurakoitsijoiden henkilöstön osaamiseen ja ammattitaitoon sekä yhteistyöhön pää- ja aliurakoitsijoiden kesken.

Yli 6000 palautetta

RALA on kerännyt projektipalautetta järjestelmänsä kautta vuodesta 2008 alkaen. Järjestelmässä on kaikkiaan 1 747 hanketta ja noin 6 000 palautetta. Nyt tehdyssä analyysissa mallinnettiin projektipalautteen eri tekijöiden välisiä riippuvuuksia ja niiden vaikutusta osapuolten kokemaan laatuun. Tämän ns. laatutekijä-analyysin avulla laatuun vaikuttavat tekijät voidaan jakaa neljään ryhmään:

  • kehityskohteet (tyytyväisyys on alhainen ja vaikutus koettuun laatuun on suuri)
  • vahvuusalueet (sekä tyytyväisyys että vaikutus koettuun laatuun on suuri)
  • mahdollisen ylisuorittamisen alueet (tyytyväisyys on korkea mutta vaikutus koettuun laatuun alhainen)
  • matalan prioriteetin kohteet (sekä tyytyväisyys että vaikutus koettuun laatuun on pieni).

Tutkimuspäällikkö Juha-Matti Junnonen ja erikoistutkija Sami Kärnä Aalto-yliopistosta ovat selvittäneet aineiston avulla, miten yksittäiset tekijät vaikuttavat rakennushankkeen osapuolten tyytyväisyyteen urakoitsijan tuottamaan laatuun ja miten nämä tekijät suhteutuvat toisiinsa.

Mainos

Lue lisää

Katso kaikki