Ymmärtääkö kuulija, mitä puhut?
”Se on kuulkaas niin, että 302 500 suomalaista ei tiedä, millä oma koti lämpiää”. Näin kertoi Lämmitystekniikkapäivässä Riitta Auvinen. Viestintätoimisto Riannossa työskentelevän Auvisen esittämä luku perustuu kuluttajatutkimukseen, johon 1 000 suomalaista vastasi ikähaarukalla 18–75 vuotta. Osallistujilta kysyttiin heidän kotinsa päälämmitysjärjestelmää, eikä 5,5 prosenttia vastaajista osannut vastata kysymykseen.
Lämmitysenergia Yhdistyksen tilaamassa tutkimuksessa joka kolmatta myös ärsytti, jos he eivät ymmärtäneet media-artikkeleissa käytettäviä energialähteisiin ja päästöihin liittyviä sanoja. Joka neljännellä nämä menivät toisinaan sekaisin ja joka toinen toivoi, että keskeiset sanat olisi avattu kansantajuisesti.
Lämmitystekniikkapäivässä ymmärrettävistä termeistä puhui esityksessään myös rakennusmestari Emmi Suuronen: ”Kaikki ei ole aina selvää meille kaikille, ja termit säikäyttävät. Tai jos emme ole kiinnostuneita tai innostuneita asiasta, se voi jäädä meille epäselväksi”. Päivän juontaja Aku Hirviniemi edusti tapahtumassa ”maallikkonäkökulmaa” ja muistutti Suurosta sisään juontaessaan, että ”kauppakin saattaa käydä hyvät ihmiset paremmin, jos ostaja ymmärtää, mitä myyjä sanoo”.
Hirviniemi juonsi sisään myös Samuli Könkön FISE-pätevyyksiä käsittelevän esityksen. Hirviniemi oli yrittänyt googlettaa ”FISE”-sanan merkitystä – tuloksetta. Google oli kyllä kertonut hänelle vastauksen, mutta se oli liittynyt enemmän olemassaolon harmitteluun kuin henkilöpätevyyksiin. Kysyin sanan merkitystä yrityksen toimitusjohtaja Timo Aaltoselta ja sain vastauksen: aluksi oli mietitty FICE-nimeä (Finnish Certification), joka oli varattu. Sen myötä päädyttiin ruotsin kieleen ja lyhenteeseen sanoista Finland’s Sertifiering.
Ammattialojen sisällä termit ja käsitteet tulevat tutuksi alalla kuin alalla. Muut eivät niitä silti välttämättä ymmärrä. Itse törmään työssäni yllättävän usein siihen, että ihmiset eivät media-alan ulkopuolella hahmota (markkinointi)viestinnän ja journalismin eroa. Ero on merkittävä: journalisti vastaa työstään yleisölle, viestijän tehtävänä on ajaa viestimänsä tahon etua. Ja se taas on meidän kaikkien etu, että nämä kaksi asiaa pysyvät tiukasti erillään.
Tämän pääkirjoituksen myötä toivotan teille lukijoille mukavaa kesää. Ehdotan siihen muutamaa tuttua termiä: jäätelö, uimaranta, mansikat, loma.