YIT:n Trigoni Pasilan tornialueen kilpailun voittajaksi
Keski-Pasilan tornialueen arkkitehtuuri- ja toteutuskilpailun voittajaksi esitetään YIT:n ehdotusta Trigoni.
Keski-Pasilan tornialueen arkkitehtuuri- ja toteutuskilpailun voittajaksi esitetään YIT:n ehdotusta Trigoni.
Valtion Senaatti-kiinteistöjen ja Helsingin kaupungin järjestämällä Helsinki High-rise -kilpailulla haettiin korkeatasoista suunnitelmaa tornialueen asemakaavan pohjaksi ja toteuttajaa tornialueen rakentamisen käynnistävälle aloitusalueelle. Voittaja valitaan kaupunkisuunnittelullisin perustein.
Ehdotuksessa Trigoni esitetään Pasilansillan eteläpuolelle yhdeksää tornitaloa. Torneista viisi sijoittuu Veturitien länsipuolelle, yksi keskialueelle ja kolme radan itäpuolelle.
Ensimmäisenä rakennettavalle aloitusalueelle sijoittuu kaksi tornia, jotka ovat 51- ja 40-kerroksiset. Niiden ylimmissä kerroksissa on asuntoja ja alemmissa kerroksissa toimistotiloja sekä hotelli.
Torneja kiertävään 2–3-kerroksiseen jalustaosaan sekä jalankulkualueiden alle sijoittuu lisäksi liiketiloja ja muun muassa kylpylä. Tornitalojen keskelle muodostuu julkinen aukio, joka on suunnilleen samassa tasossa Pasilansillan kanssa.
”YIT:n kilpailutyö antaa erinomaiset lähtökohdat rakentaa monipuolista ja tiivistä kaupunkia. Tornialue täydentää hienosti uutta Pasilaa, josta on rakentumassa tärkeä liikenteen solmukohta sekä elävä työnteon, asumisen ja kaupunkielämän keskus”, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori sanoo.
”Tornialueen kilpailun hieno lopputulos osoittaa jälleen kaupungin, valtion ja yksityisten toimijoiden välisen hyvän yhteistyön voiman. Keski-Pasilan rakentamisen tavoitteena on Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun kilpailukyvyn parantaminen, mille alueen sijainti Helsingin keskustan tuntumassa, joukkoliikenteen solmukohdassa ja suoran lentokenttäyhteyden päässä luovat erinomaiset edellytykset”, toteaa Senaatti-kiinteistöjen toimitusjohtaja Jari Sarjo.
Arviointiryhmän mukaan Trigoni muodostaa vahvasti identiteettiä luovan veistoksellisen kokonaisuuden. Yhtenäisten rakennusten ryhmä näyttää harmoniselta erityisesti Kalasataman ja keskustan suunnasta. Kiitosta työ saa myös siitä, miten länsiosan torneja kiertävä matalampi jalustaosa luo suojaisaa, urbaania ja miellyttävää kaupunkiympäristöä.
Voittajan valinnasta ja aloitusalueen toteutussopimuksesta päätetään lopullisesti Helsingin kaupunginvaltuustossa ja eduskunnassa. Kilpailun voittajan kanssa tehdään sopimus aloitusalueen ostamisesta ja kilpailuehdotuksen mukaisen kokonaisuuden toteuttamisesta.
Voittajatyön pohjalta laaditaan asemakaava, joka luo edellytykset aloitusalueen toteuttamiselle. Rakentamisen on tarkoitus käynnistyä vuonna 2020–2021.
Kilpailussa palkittuihin suunnitelmaehdotuksiin voi tutustua kaupunkisuunnittelun info- ja näyttelytila Laiturilla Kampin vanhalla linja-autoasemalla marraskuun ajan.
Helsingin keskusta laajenee kohti pohjoista
• Pasila on Helsingin joukkoliikenteen keskeinen solmukohta ja yksi Helsingin merkittävimmistä uudistuvista kaupunginosista. Vuoteen 2040 mennessä Pasila on noin 30 000 asukkaan kaupunginosa, joka tarjoaa työpaikan yli 50 000 ihmiselle. Työpaikkamäärä kaksinkertaistuu ja asukasmäärä lähes kolminkertaistuu nykyisestä.
• Keski-Pasilan rakentaminen on aloitettu keskustakorttelista. Sinne nouseva Tripla sisältää liiketiloja, toimistoja, asuntoja ja joukkoliikenneaseman. Mall of Tripla ja Pasilan uusi asema avautuvat syksyllä 2019, ja koko kortteli valmistuu vuonna 2020.
• Keskustakorttelien pohjoispuolella on aloitettu 3 000 asukkaan ratapihakorttelien rakentaminen tänä syksynä.
• Pasilan uudistuminen jatkuu edelleen myös Konepajan alueella ja Ilmalassa. Lähivuosina rakentaminen käynnistyy myös Postipuistossa Pohjois-Pasilassa.
• Tulevaisuudessa eräs Helsingin tärkeistä kehittämisvyöhykkeistä on Pasilan, Vallilan ja Kalasataman akseli.