YIT osti digitaalisia palveluita tarjoavan venäläisyhtiön
YIT haluaa kehittää tarjoamiaan isännöinti- ja huoltopalveluita Venäjällä kohti digitaalista alustaliiketoimintaa.
YIT kehittää tarjoamiaan isännöinti- ja huoltopalveluita Venäjällä kohti digitaalista alustaliiketoimintaa.
Merkittävä askel kehitystyössä oli Udobnyje reshenija -yhtiön osakekannan enemmistön hankinta. Kauppa toteutui huhtikuun alussa ja se kirjataan vuoden toiselle neljännekselle.
Udobnyje reshenija tarjoaa Dispatcher 24 -palvelualustalla toimivia monipuolisia kontaktipalveluita isännöinti- ja huoltoyhtiöille. Isännöinti- ja huoltoyhtiöiden työntekijät sekä talojen asukkaat pääsevät tarkastelemaan omia tietojaan ja asuntoon liittyviä tapahtumatietoja sekä kommunikoimaan palveluntuottajansa kanssa henkilökohtaiselta asiakastililtään mobiilisovelluksen avulla.
”Alustayhtiön hankinta toteuttaa johdonmukaisesti Asuminen Venäjä -segmentin strategiaa isännöinti- ja huoltopalveluiden kehittämisessä. Olen erityisen iloinen mahdollisuuksistamme kasvattaa Asumisen palvelut -liiketoimintaa aidosti digitaaliseksi palveluksi, joka on edelläkävijä alallaan Venäjällä. Meillä on Venäjällä tällä hetkellä yli 46 000 huolto- ja isännöintipalvelujen sopimusasiakasta ja uskomme, että investoinnin kautta asiakaskantamme tulee kasvamaan ja palveluvalikoimamme kehittymään entisestään”, kertoo Teemu Helppolainen, Asuminen Venäjä -segmentin johtaja.
”Tavoitteemme on parantaa isännöinti- ja huoltoyhtiöiden sekä asiakkaiden välistä vuorovaikutusta ja palvelumme laatua. Portaalin kautta pystymme tarjoamaan entistä monipuolisempia ja oikea-aikaisempia palveluita asiakkaidemme arkea helpottamaan”, täydentää Asumisen palvelut, Venäjä -liiketoimintaryhmän johtaja Aleksander Arsenjev.
YIT hankki tässä vaiheessa Udobnyje reshenija -yhtiöstä osake-enemmistön, eli 51 prosenttia. Loput 49 prosenttia osakekannasta on tarkoitus hankkia myöhemmin. Udobnyje reshenija on perustettu vuonna 2014 ja se palvelee yli 80:ssä isännöinti- ja huoltoyhtiössä 14:llä eri alueella ympäri Venäjää. Sen palvelujen piirissä on lähes 300 000 asiakasta.
