VTT:llä jatkossa kolme liiketoiminta-aluetta

VTT:n kesäkuussa 2013 hyväksyttyyn strategiaan on valittu painoalueet, jotka lisäävät suomalaisen yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kilpailukykyä sekä tuovat välitöntä hyötyä asiakkaille ja yhteiskunnalle. valituiksi tulivat Tietointensiiviset tuotteet ja palvelut, Älykäs teollisuus ja energiajärjestelmät sekä Luonnonvara- ja ympäristöratkaisut.

Strategian lähtökohtia ovat parempi taloudellinen kannattavuus, vahva tieteellinen pohja sekä kansainvälisessä kilpailukentässä menestyminen. VTT:hen sijoitetulle julkiselle ja asiakaspääomalle pitää saada hyvä tuotto. Kansainvälistymisen tavoitteena on täydentää kotimaista osaamista, verkottaa suomalaisia yrityksiä, yliopistoja ja tutkimuslaitoksia kansainvälisiin hankkeisiin sekä tukea kansainvälisten tutkimusintensiivisten organisaatioiden asettumista Suomeen.

VTT:n strategiassa on jatkossa kolme keskeistä tutkimuksellista ja asiakastoimintaan liittyvää paino- ja liiketoiminta-aluetta: Tietointensiiviset tuotteet ja palvelut, Älykäs teollisuus ja energiajärjestelmät sekä Luonnonvara- ja ympäristöratkaisut.

Strategiakauden aikana VTT luopuu tutkimusalueista, joilla ei ole tunnistettu välitöntä hyödynnettävyyttä elinkeinoelämässä, ja jotka sopivat profiililtaan paremmin yliopistoille tai muille organisaatioille. Esimerkkejä tällaisista alueista ovat fuusioreaktioon liittyvä perustutkimus, syövän mekanismien tutkimus sekä veriplasma- ja seerumimetabolomiikka. Lisäksi VTT luopuu sellaisista alueista, joiden asiakaskysyntä on heikentynyt, esimerkkinä mm. mekaaninen puunjalostus ja graafinen painaminen.

Strategian toteuttamiseksi VTT uudistaa organisaatio- ja toimintamallin 1.1.2014 alkaen. Uudistuksilla tavoitellaan joustavuutta, kustannusrakenteen keventämistä ja VTT:n kilpailukyvyn parantamista.

www.vtt.fi

 

Mainos

Lue lisää

Katso kaikki