Uusi verkkopalvelu vertailee kiinteistöjen uusiutuvan energian ratkaisuja
Lahdessa ja Lappeenrannassa on pian entistä helpompaa tutkia uusiutuvan energian hyödyntämismahdollisuuksia ja vertailla niiden kannattavuutta erilaisissa kiinteistöissä.
Vähähiilisyyttä tavoittelevan kunnan on välttämätöntä edistää uusiutuvan energian ratkaisujen käyttöönottoa rakennuskannassaan. Helppo ja käyttäjälle maksuton vertailupalvelu arvioi kiinteistökohtaisesti vähähiilisten energiantuotantomuotojen potentiaalin ja niillä saavutettavat hiilidioksidipäästöjen vähenemän sekä tarjoaa vertailutietoa investoinnin kannattavuudesta.
Energiavalinta.fi-verkkopalvelu avautuu käyttäjille kesäkuussa. Palvelussa käyttäjä voi vertailla myös eri ratkaisujen kasvihuonepäästöjä.
”Haluamme tehdä erilaisten energiaratkaisujen vertailun kuntalaisille mahdollisimman helpoksi. Kuluttajalle nämä ovat isoja investointeja, joten myös vaihtoehtojen kustannusvertailu on olennainen osa päätöksentekoa”, sanoo kestävän kehityksen koordinaattori Eira Rosberg-Airaksinen Lahden tekniseltä ja ympäristötoimialalta.
Energiavalinta.fi-palvelu toteutetaan Euroopan aluekehitysrahaston tuella. Kehitystyö tehdään Lahden ja Lappeenrannan kaupungeissa, jonka jälkeen Bionova Oy:n rakentama verkkopalvelu on muidenkin kuntien hyödynnettävänä kustannustehokkaasti.
”Palvelu on nopea ottaa käyttöön, sillä se hyödyntää kuntien olemassa olevia karttoja ja kiinteistörekistereitä yleisten rajapintojen kautta”, kertoo Bionova Oy:n toimitusjohtaja Panu Pasanen.
Palveluun toteutetaan markkinapaikka uusia energiaratkaisuja tarvitsevien ja niitä tarjoavien yritysten välille. Järjestelmä- ja laitetoimittajat sekä energiayhtiöt voivat ilmoittautua mukaan palveluun, jolloin kiinteistön omistaja voi lähettää tarjouspyynnön valitsemastaan energiaratkaisusta suoraan verkkopalvelusta.
Yhtenäisten lähtötietojen ansiosta tarjousten käsittely on nopeampaa ja kuluttajille yritysten löytäminen helpottuu. Yrityksille tämä on kätevä keino tavoittaa uudistushankkeita suunnittelevat kiinteistönomistajat ja saada uutta liiketoimintaa.
