Uudistuvasta Pasilasta tulee Helsingin toinen keskus
Pasilasta tulee Helsingin toinen keskus nykyisen keskustan rinnalle ensi vuosikymmenen alussa. Pasilan rooli toimitilarakentamisen avainalueena ja liiketoiminnan keskittymänä sekä media-, tapahtuma- ja kongressikaupunginosana vahvistuu. Tulevat liikenneratkaisut voimistavat Pasilan merkitystä koko maan toimivana keskuksena ja asuinpaikkana.
Pasilan merkitystä korostavat useat suuret liikennehankkeet. Näitä ovat muun muassa ensi vuonna avattava Kehärata-yhteys lentokentälle, vuosina 2014–2019 toteutettavat Pasilan läntinen lisäraide ja uusi Veturitie sekä vuosikymmenen vaihteessa valmistuva Ilmalan raitiotie.
Suunnitteilla on myös Pasilasta alkava Pisararata eli paikallisjunien tunnelilenkki Töölön ja Hakaniemen alitse. Pasilassa varaudutaan metroverkon mahdolliseen laajentamiseen myöhemmin tulevaisuudessa rakentamalla metroasemavaraus työtunneleineen jo etukäteen.
Tulevaisuudessa Pasilan kautta kulkee päivässä 900 junaa ja yli 80 000 junamatkustajaa sekä 40 000 bussi- ja raitiovaunumatkustajaa. Joukkoliikenteen rinnalla Pasilassa ovat tärkeässä asemassa sujuva jalankulku ja pyöräilyä sekä esteetön ympäristö.
Pasilan keskus Tripla on ensimmäinen konkreettinen Pasilan uudistamishanke. Keskuksen rakentaminen alkaa 2015 heti asemakaavan hyväksymisen jälkeen. Sitä ennen kesällä 2014 alkavat Teollisuuskadun ja metron työtunnelin rakennustyöt. Elokuussa 2014 on Pasilan sillan vuoro ja syksyllä 2014 alkavat läntisen lisäraiteen rakentaminen ja Pasilan aseman perustusmuutokset sekä Pasilankadun muutostyöt.
Samaan aikaan kaupunkisuunnitteluvirasto valmistelee keskuksen asemakaavaa ja YIT suunnittelee Triplan rakennusvaiheita. Liikenneviraston vastuulla on läntisen lisäraiteen rakentaminen. HSL puolestaan suunnittelee joukkoliikennettä, jonka keskeinen solmukohta Pasila on koko seutua ajatellen.
Valtio omistaa Keski-Pasilan maista 84 prosenttia ja kaupunki 16 prosenttia. Pasilan kehityksen mahdollistaa valtion ja Helsingin kaupungin välinen aiesopimus vuodelta 2002.
Tripla rakentuu noin 10 vuoden aikana. Hankkeen arvo on kokonaisuudessaan noin miljardi euroa. Helsingin kaupunki investoi toteutussopimuksen mukaisesti Pasilan joukkoliikenteeseen, katuihin, viheristutuksiin ja liikennejärjestelyihin seuraavien kymmenen vuoden aikana yli 130 miljoonaa euroa. Vastaavasti Liikenneviraston investoinnit ovat 40 miljoonaa euroa. Summat eivät kata kuin osan valtion ja kaupungin kustannuksista.