Uponor alkaa panostaa jäähdytysbisnekseen
Uponorin pääomamarkkinapäivä Helsingissä keskittyi yhtiön strategisten tavoitteiden ja liiketoiminnan kasvuun vaikuttavien tekijöiden kuvaamiseen. Tärkeimpänä uutuutena yhtiö ilmoitti kehittävänsä uutta jäähdytysliiketoimintaa. Yhtiön tavoitteena on luoda jäähdytyksestä tukijalka, jonka merkitys markkinoilla voi kymmenen vuoden kuluttua olla yhtä suuri kuin yhtiön koko lattialämmitysliiketoiminta on tänä päivänä. Uponorin kehittämä jäähdytys perustuu viileän ilman säteilyvaikutukseen samalla periaatteella kuin lattialämmityskin.
Uponorin mukaan jäähdytyksen kysyntä kasvaa lähivuosina, kun sekä
liikerakentamisen että asumisen vaatimukset kasvavat elintason nousun myötä. Uponor uskoo, että erityisesti vesikiertoisen jäähdytyksen markkinat kasvavat sitä mukaa kuin energiakustannukset nousevat ja ihmisten ympäristötietoisuus lisääntyy.
Toisena uutena kasvualueena Uponor esitteli viime helmikuussa
julkistamaansa monikerrostalostrategiaa. Yhtiön mukaan liiketoiminnan kehitys on käynnistynyt suunnitelmien mukaan. Monikerrostalosegmentti tarjoaa kasvumahdollisuuksia sekä käyttövesijärjestelmille että lattialämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnalle.
Päivän aikana esiteltiin myös uudet pitkän tähtäyksen taloudelliset
tavoitteet vuosille 2007-2009. Toimitusjohtaja Jan Lång totesi Uponorin tähtäävän yli kuuden prosentin orgaaniseen kasvuun suhdannekierron aikana. Yhtiön liiketoiminta on hänen mukaansa kasvubisnestä, jolla on edellytykset laajentua myös hiljaisemman rakennussuhdanteen aikana. Muovin penetraatiosta hyvän esimerkin tarjoavat käyttövesiputket, jotka käytettävissä olevien tilastojen mukaan ottavat tänä vuonna kupariputkien pitkään hallitseman johtoaseman rakennusten käyttövesiasennuksissa.