Tutkimus vahvisti: tekniikan yliopistoilla pienet resurssit
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisista tekniikan yliopistoista vain Aalto-yliopiston ja Åbo Akademin taloudelliset resurssit ovat edes jossain määrin kilpailukykyisiä ulkomaisten huippuyliopistojen kanssa. Esimerkiksi sveitsiläisen tekniikan yliopiston ETH:n rahoitus opiskelijaa kohden on yli kaksinkertainen Aalto-yliopistoon verrattuna.
Suomalaiset tekniikan yliopistot saavat myös pienemmän osan rahoituksestaan julkisena budjettirahoituksena kuin ulkomaiset tekniikan huippuyliopistot. Vastaavasti ne joutuvat hankkimaan suuremman osan tutkimusrahoituksestaan kilpailluista rahoituslähteistä.
Vertailututkimuksen mukaan suomalaisten tekniikan yliopistojen opetus hoidetaan pääosin budjettivaroin. Sen sijaan suuri osa tutkimuksesta tehdään kilpaillulla julkisella ja yksityisellä rahalla.
– Menestyminen ulkopuolisen rahoituksen hankinnassa kertoo tekniikan yliopistojen tutkimustulosten yhteiskunnallisesta hyödyllisyydestä ja koulutuksen ja tutkimuksen tasosta. Pitkäjänteinen panostaminen opetuksen laatuun ja perustavanlaatuista uutta tietoa tuottava tieteellinen tutkimus edellyttävät kuitenkin, että yliopistoja rahoitetaan riittävällä budjettirahoituksella, sanoo Teknologiateollisuus ry:n innovaatio-, tutkimus- ja koulutuspolitiikasta vastaava johtaja Mervi Karikorpi.
Kansainvälisen vertailututkimuksen tekniikan yliopistokoulutuksesta toteutti Jyväskylän koulutuksen tutkimuslaitos, tutkijana Timo Ala-Vähälä ja johtajana Jussi Välimaa. Tutkimusta rahoittivat TEK, Teknologiateollisuus, Aalto-yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Oulun yliopisto sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.
Tekniikan yliopistojen strategiatyötä koskevan selvityksen perusteella yliopistot ovat ottaneet uudistumishaasteen tosissaan ja etenevät määrätietoisesti uudistumisen polulla. Tekniikan yliopistojen strategiaselvityksen toteuttivat Teknologiateollisuuden ja TEKin toimeksiannosta Sonja Tanskanen ja Ulla Suomela Talent Vectia Oy:sta.
– Tekniikan yliopistot hakevat toiminnan tehokkuutta ja vaikuttavuutta esimerkiksi paremmalla keskinäisellä yhteistyöllä ja työnjaolla. Kone- ja valmistustekniikan opetusta ja tutkimusta koskeva yhteistyö on tästä hyvä esimerkki, Karikorpi sanoo.
http://www.teknologiateollisuus.fi/fi/materiaalipankki/