Toiveena tehokkaampaa tilankäyttöä ja pienempiä kustannuksia

Toimistotiloihin vaaditaan nyt entistä tehokkaampia tilaratkaisuja, kertoo KTI Kiinteistötieto Oy:n Skanskalle toteuttama Tulevaisuuden Työympäristö -barometri. Tehokkuuden lisäksi toimistotiloilta odotetaan monipuolisia, työympäristöä parantavia ominaisuuksia.

Vielä vuosi sitten uusia toimitiloja hankittaessa kiinnitettiin huomiota ennen kaikkea toimitilojen saavutettavuuteen ja rakennuksen tekniseen laatuun. Nyt saavutettavuuden rinnalle tärkeimmäksi kriteeriksi ovat nousseet tilakustannukset.

”Tarve vähentää tilakustannuksia johtaa usein siihen, että yritys valitsee entistä pienemmät, mutta tilankäytöltään tehokkaammat toimistotilat,” kertoo Skanska CDF Oy:n toimitusjohtaja Jorma Lehtonen.

Modernien monitilaratkaisujen suosio on kovassa kasvussa, ja jopa 56 prosenttia kyselyyn vastanneista arvioi organisaationsa lisäävän juuri monitilatoimistojen määrää tulevaisuudessa.

”Hiljaiset huoneet, puhelinkopit, joustavat tiimitilat ja erilaiset kohtaamispaikat yleistyvät, ja yhä harvemmalla työntekijällä on oma nimetty työpiste. Huonetoimistojen aika on siis auttamattomasti ohi ja puhtaan avotilaratkaisunkin suosio on hiipumassa”, arvioi KTI Kiinteistötieto Oy:n johtava asiantuntija Riitta Lahtinen.

Tehokkaampia neliöitä on haluttu jo vuosia. Kymmenen vuoden takaisiin barometrituloksiin verrattuna suunta onkin selvä.

”Vuonna 2005 jopa 82 prosenttia vastanneista arvioi tilantarpeensa pysyvän ennallaan tai kasvavan. Tänä vuonna vastaava luku oli vain 57 prosenttia. Ja kun kymmenen vuotta sitten pienempiin tiloihin aikoi 18 prosenttia vastanneista, nyt tehoneliöiden kartoittajia on jo 41 prosenttia”, Lahtinen kuvaa kehitystä.

Energiatehokkuus liitetään kustannuksiin ja imagoon

Vastanneista yrityksistä 57 prosenttia on jo panostanut ympäristö- ja energiatehokkuuteen ja saanut sitä kautta myös hyötyjä. 24 prosenttia sanoo panostavansa ympäristö- ja energiatehokkuuteen lähitulevaisuudessa. Barometrin mukaan 81 prosenttia näkee asian tärkeänä.

”Ympäristö- ja energiatehokkuus korostuvat usein myös yrityksen arvoissa ja brändissä, ja siksi yrityksen toimitilojen välittämä viesti on tärkeä yrityksen imagolle”, arvioi Lehtonen.

Lue lisää

Katso kaikki