Talotekniikka-lehdellä on sitoutuneet lukijat

Uunituore lukijatutkimus todistaa, että Talotekniikka-lehdellä on yhä vankka asema alan tärkeimpänä lehtenä. Lukijatutkimuksiin erikoistunut Yrjö Lauha Focusmaster Oy:sta sanoo, että Talotekniikka-lehden toimituksessa on tehty oikeita asioita hyvin ja pitkään.
Todisteena työn hedelmistä on valtavirrasta edukseen poikkeavat lukijatutkimuksen tulokset. Siinä missä useimmat ammatin puolesta luettavat lehdet kamppailevat lukijoistaan, Talotekniikka-lehden lukijakunta on tyytyväistä porukkaa.
”Talotekniikka-lehti saa hyvin myönteistä palautetta lukijoiltaan. Lehti on selvästi saavuttanut vakiintuneen aseman tärkeänä alan tietolähteenä”, Lauha kirjoittaa tutkimusraportissaan.
Joulukuussa 2015 tehdyn lukijakyselyn mukaan 98 prosenttia vastaajista pitää lehden ulkoasua hyvänä ja selkeänä. 97 prosenttia on täysin tai osittain sitä mieltä, että lehti on ammattimaisesti toimitettu. 94 prosentin mielestä Talotekniikka-lehti palvelee ammattilaisia.
Runsas vapaamuotoinen lukijapalaute osaltaan tukee näkemystä lukijoiden sitoutumisesta lehteen ja kiinnostuksesta lehden sisältöä kohtaan. Palautteessa lehden vahvuuksina korostuvat etenkin ajankohtaisuus ja työkohteiden sekä uusien tuotteiden ja ratkaisujen esittely.
Lukijoiden toivomissa aihepiireissä nousee esiin neljän kärki. Hyvin kiinnostaviksi aihepiireiksi nimettiin uudet asennustekniikat, ajankohtaiset uutiset, tuoteuutuudet sekä määräykset ja asetukset.
Lehden parissa viihdytään. Minuutteja lehden lukemiseen käytetään tyypillisesti 15–29 (42 %) ja 30–59 (32 %).
”Tulokset kertovat hyvin aktiivisesta lukijasuhteesta. Itse odotin tässäkin kohdin laskevaa trendiä, mutta oli erittäin mukava yllätys havaita, ettei Talotekniikka-lehdelle ole käynyt näin”, Lauha sanoo.
Parantamisen varaa löytyi. Etenkin sähköisiin palveluihin pitäisi vastaajien mielestä panostaa nykyistä enemmän ja yhä useampi toivoo saavansa lukea Talotekniikka-lehteä digilehtenä.
Talotekniikka-lehden lukijoita yhdistää vahva tekninen tausta. Yllättävän suuri osa lukijoista on korkeasti koulutettuja. Tyypillinen lukija toimii asiantuntijatehtävissä suunnittelun tai konsultoinnin alalla. Tarkempi talotekniikan toimialueiden tarkastelu osoittaa kolme tasavahvaa toimialuetta: lämmitys ja energia, vesi ja viemäri sekä ilmanvaihto.
Lauha sanoo olevan harvinaista, että näin moni on kiinnostunut myös asioista, jotka eivät liity suoraan erikoistumisalaan, jonka parissa työskentelee päivittäin. Talotekniikka-lehden lukijoita tuntuu kiinnostavan talotekniikka-ala kokonaisuutena.
Naisia lukijakunnassa on edelleen melko vähän (8 %). Lukijoiden ikäjakauman perusteella Talotekniikka-lehti tavoittaa kaikenikäiset alan ammattilaiset. Alle 35-vuotiaiden runsas määrä oli Lauhalle yllätys.
”Tämä on hieno tulos. Nuoret ikäluokat kattavat neljänneksen lukijoista. Monilla ammatin puolesta luettavilla lehdillä on ongelmana kontakti nuoriin ikäluokkiin.”
Talotekniikka-lehden lukijatutkimus toteutettiin lukijoille kohdistettuna sähköpostikyselynä. Viestejä lähetettiin yhteensä 3000 lukijalle ja kohderyhmä koostui lehden omasta tilaajarekisteristä sekä muun muassa LVI-Teknisten Urakoitsijoiden ja SuLVI:n jäsenrekistereistä.
Vastaajien kesken arvottiin 100 euron arvoinen S-ryhmän lahjakortti. Onnetar suosi Heidi Aschania. Onnittelut voittajalle!
Tyytyväinen lukijakunta. Yleinen tyytyväisyys Talotekniikka-lehteen on menneiltä vuosilta tuttuun tapaan edelleen hyvissä kantimissa.