Suunnannäyttäjiä eniten yhdyskuntasektorilla

Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL:n tekemässä tuoreessa jäsenyritystutkimuksessa lähes joka viides vastaaja arvioi yrityksen toiminnan parantuneen viimeisen vuoden aikana.

Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL on julkaissut jäsenyritystensä asiakastutkimuksen, jossa se selvitti asiakkaiden tyytyväisyyttä SKOLin jäsenyrityksiltä hankkimiinsa palveluihin. Puhelinhaastatteluihin perustuneessa tutkimuksessa haastateltiin yhteensä 17 jäsenyrityksen 1 404 asiakasta. Tutkimus järjestettiin maalis–toukokuun välisenä aikana, ja sen toteutuksesta vastasi Innolink Research Oy.

Tutkimukseen vastanneista 98 prosenttia voisi suositella yritystä kollegoilleen tai tuttavilleen ja 97 prosenttia voisi valita yrityksen uudelleen toimittajakseen. Hyvin sujunut yhteistyö oli yleisin perustelu. Varauksella suosittelevista osa perusteli kantaansa sillä, ettei tunne yrityksen toimintaa riittävän hyvin.

Vajaa viidesosa vastaajista arvioi yrityksen olevan innovatiivisten ratkaisujen kehityksen suunnannäyttäjä. Yhdyskuntasektorilla toimiva yrityksiä pidettiin eniten suunnannäyttäjinä. Valtaosan yrityksistä arvioitiin seuraavan innovatiivisten ratkaisujen kehitystä ja olevan kehityksessä mukana.

Yritysten toiminnassa on vastaajien mielestä tärkeintä projektin lopputuotoksen laatu, henkilöstön ammattitaito sekä projektin aikataulujen pitäminen. Myös yhteistyön toimivuus ja resurssien riittävyys olivat tärkeimpien tekijöiden joukossa. Vastaajat antoivat korkeita merkitysarvosanoja kaikille tekijöille.

Vaikka asiakkaiden tyytyväisyys on pääosin erittäin hyvällä tasolla, niin suhteessa vastaajien odotuksiin eniten kehitettävää löytyi projektin aikataulujen pitämisessä sekä resurssien riittävyydessä.

Kokonaisarvosanaksi SKOLin jäsenyritykset saivat keskimäärin 3,9 asteikolla 1–5, jossa 1 = ei lainkaan tyytyväinen ja 5 =erittäin tyytyväinen. Yhteensä 85 prosenttia vastaajista antoi kokonaisarvosanaksi 4 tai 5. Toimialojen välillä ei ollut suuria eroja.

Vastaajista 13 prosenttia arvioi hankintojen kasvavan seuraavan vuoden aikana. Tämä tarkoittaa samalla yhteistyön laajenemista jäsenyritysten kanssa. Yhteensä 78 prosentilla hankinnat pysyvät ennallaan. Useimmiten hankinnat olivat kasvussa rakennus- ja teollisuussektorin vastaajilla.

skol_taulukko1
Kuva 1: Yrityksen suositteleminen Lähes joka viides vastaaja arvioi yrityksen toiminnan parantuneen viimeisen vuoden aikana. Teollisuussektorin yritysten osalta toiminnan nähtiin parantuneen muita toimialoja useammin. Lähes joka kolmas piti arvioitavan yrityksen tuotteita tai palveluita muita toimittajia parempina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

skoltaulukko2
Kuva 2: Toiminnan tärkeimmät tekijät (1-5) Vastaajat kokevat SKOL-jäsenyritysten onnistuneen parhaiten henkilöstön asiakaspalveluasenteessa ja yhteistyön toimivuudessa. Myös ammattitaitoa, sopimusvasteiden hoitamista sekä projektin lopputuloksen laatua pidettiin onnistuneimpina tekijöinä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

skoltaulukko3
Kuva 3: Toiminnan onnistuneimmat tekijät (1-5)

 

Mainos

Lue lisää

Katso kaikki