Suomen suurin hotellikokonaisuus avautui – Ylin kerros on varattu kattobaarille, ei konehuoneille
Strawberryn Helsinki-Vantaan uusi hotellikokonaisuus avasi ovensa yleisölle 1.6.2024.
Kokonaisuus sisältää kaksi hotellia: Clarion Hotel Helsinki Airportin ja Suomessa täysin uuden hotelliketjun Comfort Hotel Helsinki Airportin. Hotellit sijaitsevat juuri valmistuneessa rakennuksessa suoraan terminaalirakennusta vastapäätä ja palvelevat sekä kotimaisia että ulkomaisia matkaajia, tapahtuma- ja konferenssivieraita ja ravintolaelämystä arvostavia vierailijoita.
Hotelli toimii kahdella eri konseptilla yhden katon alla. Hotelleilla on omat vastaanotot ja yleiset tilat, mutta talotekniset järjestelmät ovat yhteiset. Uuden hotellikokonaisuuden myötä lentoaseman alueen hotellihuonekapasiteetti kasvaa yhteensä 716 huoneella. 505 huonetta huonetta sijaitsee täyden palvelun Clarion Hotel Helsinki Airportin puolella ja 211 huoneista on Suomeen rantautuvassa Comfort Hotel Helsinki Airportissa. Lvi-suunnittelun projektipäällikönä on toiminut Granlund oy:n suunnittelija Arto Ekström melkein hankkeen alusta asti.
Hotelleilla on omat vastaanotot ja yleiset tilat, mutta talotekniset järjestelmät ovat yhteiset.
– Mittauspisteitä on paljon, muun muassa ilmanvaihtokoneita mitataan konekohtaisesti ja lämpö ja vesi erikseen. Lisäksi vielä majoituspalvelut mitataan erillään kokous- ja ravintolapalveluista.
Alla kehärata, yllä lentoestepinta
Ekström kertoo, että hotellin alla kulkeva kehärata ja yläpuolella sijaitseva lentoestepinta rajoittivat jonkin verran energiatekoja. Hotellilla on Leed Gold -luokitus. Korkeinta Platinum-tasoa ei saavutettu, sillä alla kulkevan junaradan vuoksi ei maalämpö ollut mahdollinen ja sijainti lentoasemalla esti aurinkopaneelien asennuksen. Hotelli on liitetty kaukolämpöverkkoon.
– Leed Gold -tasoon päästiin hyvinkin vakiintuneilla ratkaisuilla. Ilmanvaihto kulkee talteenoton kautta ja tarpeenmukainen ilmanvaihto toimii kuormituksen mukaan.
Korkea rakennus lentoasemalla aiheutti suunnitteluun haasteita.
– Rakennuksen korkeus on sovitettu lentoestepisteeseen. Lentokoneiden nousureitti kulkee rakennuksen yli, mutta ei ihan suoraan vaan kulmittain. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että 12. kerroksen vesikatto ei ole yhteen suuntaan kallellaan oleva pulpettikatto, vaan kahteen suuntaan kallistuva. Se oli hankala mallintaa, sillä ohjelmistot eivät niin helposti taivu tällaiseen kattomuotoon.
Ekström kertoo, että ylimmän kerroksen ravintola ja kattobaari aiheuttivat myös haasteita, sillä konehuoneet piti sijoittaa pääasiassa muualle rakennukseen. Brasserie NÒRin yhteydessä on myös cocktailbaari sekä kesäisin palveleva kattoterassi.
– Konehuoneet ovat usein katolla kuningaspaikalla, mikä onkin tavallaan hieman hassua. Tässä rakennuksessa niitä on sekä kellarissa että kolmannessa kerroksessa. Comfort-hotellin puolella muutama kone on sijoitettu ullakolle. Ilmaa pitää kuljettaa edestakaisin rakennuksen läpi. Myös ulospuhalluspiiput ovat normaalia matalampia lentoestepinnan aiheuttamien rajoitusten vuoksi.
Clarion Hotel Helsinki Airportin vieraita palvelee myös spa, jossa on tarjolla sekä perinteinen että höyrysauna ja erikoisuutena ulkoporeallas. Spasta on saatavilla myös erilaisia hoitoja syksystä alkaen. Spa sijaitsee hotellin neljännessä kerroksessa.
Molempiin huomenna avattaviin hotelleihin on kulku suoraan terminaalirakennuksen sisältä.
Hotelli rakennustyöt aloitettiin lokakuussa 2021. Projektin urakoitsijana toimii Skanska Talonrakennus oy ja talotekniikan suunnittelusta on vastannut Granlund oy.