Suomen polttoainehuolto äärirajoilla

Koko maahan ulottunut pakkasjakso on osoittanut Suomen polttoainejärjestelmän haavoittuvuuden. Viime viikon torstaiaamun Suomen sähköntuotannosta yli kolmannes jouduttiin tuomaan lähinnä Ruotsista ja Venäjältä. Lisääntynyt kiinteiden polttoaineiden kysyntä on laittanut toimitukset äärirajoille.
Vapo-konsernin energiaturvetuotannosta vastaavan johtaja Pasi Rantosen mukaan Vapo toimittaa tällä hetkellä energiaturvetta täydellä volyymilla, mutta siitä huolimatta asiakkaiden sopimusvolyymit ylittävään kysyntään ei täysin pystytä vastaamaan. Rantosen mukaan turvetta on kyllä varastossa, mutta kuljetusjärjestelmä ei sopeudu nopeisiin kysyntäpiikkeihin.
– Viime syksynä asiakkaat varautuivat selvästi aikaisempia vuosia alempiin energiaturpeen toimitusvolyymeihin ja me olemme varanneet kuljetuskapasiteettia alihankkijoilta ennakkokysynnän mukaan, Rantonen sanoo.
Rantosen mukaan tammikuun pakkasjakson energiaturpeen päivittäiset toimitusmäärät ovat jopa kaksinkertaistuneet joulukuusta. Koska myös hake kilpailee samoista rekoista, on pakkasen jatkuessa riski, että monilla laitoksilla joudutaan turvautumaan korvaaviin tuontipolttoaineisiin.
– Nyt meillä on normaali talvisää ja onneksi vielä turvetta varastoissa. Tätä pidempi pakkasjakso parin vuoden kuluttua on todellinen haaste, ellei alan huolto- ja toimitusvarmuushuolia oteta vakavasti, Rantonen sanoo.
Vapon toimitusjohtaja Vesa Tempakan mukaan Vapo pyrkii kaikin mahdollisin keinoin turvaamaan Suomen polttoainemarkkinoiden toimintaa toimittamalla asiakkaille sekä energiaturvetta että puupolttoainetta kaikissa tilanteissa.
– Energiaturpeella on nyt ja tulevaisuudessa tärkeä rooli huoltovarmuuden ja työllisyyden kannalta. Se on tärkeä meille ja myös aliurakoitsijoillemme vielä vuosien ajan. Olemme sitoutuneet energiaturpeeseen, niin kauan kuin asiakkaamme sitä tarvitsevat, emmekä ole missään nimessä aktiivisesti luopumassa siitä, Tempakka sanoo.

Lue lisää

Katso kaikki