Stiebel Eltronin yrityskauppa heijastuu Suomeen
Reilu vuosi sitten saksalainen lämmityslaitevalmistaja Stiebel Eltron osti ruotsalaisen lämpöpumppuvalmistaja Thermian. Jatkossa yritys näkyy Pohjoismaissa ja myös Suomessa Thermiana Stiebelin brändin jäädessä taka-alalle.
Reilu vuosi sitten saksalainen lämmityslaitevalmistaja Stiebel Eltron osti ruotsalaisen lämpöpumppuvalmistaja Thermian. Jatkossa yritys näkyy Pohjoismaissa ja myös Suomessa Thermiana Stiebel-brändin jäädessä hiljakseen taka-alalle.
Teksti ja kuva: Heikki Heikkonen
Saksalainen Stiebel Eltron Group osti viime vuoden huhtikuussa ruotsalaisen Thermia AB:n tanskalaiselta Danfoss A/S:lta. Yksi yrityskaupan syistä oli Thermian vahva brändi sekä jalansija Skandinavian alueella. Stiebel Eltron havitteli jo kertaalleen Thermiaa vuonna 2005, mutta silloin Danfoss veti pitemmän korren.
”Thermian vahva asema Pohjoismaissa ja tuotevalikoima täydentävät erinomaisesti Stiebel Eltronin lämmitys- ja jäähdytysosaamista uusiutuvilla energialähteillä. Thermian tuotevalikoiman vahvuus tukee Stiebel Eltronin liiketoiminnan kehittämistä myös muilla markkinoilla, joilla hallitsevassa asemassa ovat maalämpöpumput”, sanoo Stiebel Eltronin toimitusjohtaja Nicholas Matten.
Thermian liiketoiminta pitää sisällään Danfoss Värmepumpar AB:n toiminnot Arvikassa, Ruotsissa sekä toiminnot Suomessa ja Norjassa. Thermia-tuotemerkin alla myyntiä harjoittava yhtiö on Pohjoismaiden suurimpia toimijoita lämpöpumppumarkkinoilla. Sen liikevaihto on lähes 70 miljoonaa euroa ja se työllistää 210 henkilöä Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.
Stiebel Eltron on puolestaan valtava lämmityslaitetekniikkaan keskittynyt konserni, jolla on 3700 työntekijää kuudessa tehtaassa ja 550 miljoonan euron liikevaihto. Yrityksellä on valikoimissaan yli 170 lämpöpumpputeknologiaan pohjautuvaa tuotetta.
Vielä ei ole tarkkaa tietoa, miten lämpöpumppuvalmistus jakautuu yritysten kesken. Todennäköisesti Thermia keskittyy maalämpöön ja Pohjoismaihin, Siebel Eltron muille markkinoille ja pääasiassa esimerkiksi ilma–vesilämpöpumppuihin.
Suomessa Stiebel Eltron on toiminut vuodesta 2012 lähtien. Markkinoiden hidas kasvu viime vuosina ja se, ettei yritys ole saanut ponnisteluistaan huolimatta riittävän vahvaa jalansijaa muissa Pohjoismaissa kuin Suomessa ohjasivat tähän ratkaisuun. Jatkossa Stiebel Eltron jää brändinä taustalle ja lämpöpumppujen pääasiallinen myynti sekä markkinointi tehdään →Thermia-brändin alla.
Myös koko yhtiön nimi muuttui 1. heinäkuuta alkaen, kun Stiebel Eltron Oy
muuttui Thermia Finland Oy:ksi. Alusta lähtien Stiebelin maahantuonnista Suomessa vastannut toimitusjohtaja Olli Andersson siirtyi samassa yhteydessä Thermian liiketoimintajohtajaksi ja Thermia Finland Oy:n toimitusjohtajaksi nimitettiin entinen maajohtaja Jaakko Tomminen.
Andersson on pitkän linjan lämmityskonkari, jonka ura on kulkenut Haato varaajista Niben ja Oilon Groupin kautta Stiebelille ja nyt Thermiaan. ”Lämpöpumput ovat kutsumusammatti”, toteaa Andersson, joka on myös SULPUn perustajajäsen vuodelta 1999.
Alan pioneerit
Andersson taustoittaa yrityskauppaa toisesta vinkkelistä. Molempien yritysten historia on hyvin samankaltainen ja molemmat ovat lämpöpumpputekniikan pioneereja. Molemmat on perustettu lähes sata vuotta sitten, ja molemmat alkoivat panostaa lämpöpumpputekniikkaan jo 1970-luvulla.
”Ja energiansäästö on ollut molempien visiona jo alkuajoista lähtien”, Andersson korostaa.
Edelleen visiona on Green Tech, eli puhdas energia. Näiksi lasketaan sähkön lisäksi aurinko- ja tuulivoima.
Haasteena lämpöpumpuillakin on kylmäainelainsäädäntö. Kun nykyiset vaihtoehdot poistuvat, on uusia kehitettävä tilalle. Samalla ohjaustoimet nostavat jo markkinoilla käytettävien kylmäaineiden hintoja.
”Tämän vuoksi COP-arvot voivat jopa taantua, koska uusien kylmäaineiden käsittely on vaikeampaa. Toinen haaste on energiatehokkuuden parantuminen, kun uusimmissa taloissa ei ole juuri lämmitys- vaan lämpimän käyttöveden tarve”, Andersson sanoo.
Kuviot uusiksi
Tämän vuoden aikana yhtiössä on työstetty tulevaisuudensuunnitelmia, ja Suomen osalta tilanne on selkiytynyt. Samalla oli luontevaa vaihtaa uudelleen nimetyn yhtiön toimitusjohtajaksi Anderssonin tilalle Tomminen, sillä Suomen osalta yritys keskittyy tulevaisuudessa käyttämään pääasiassa Thermian valmistamia tuotteita.
Andersson jatkaa yhtiön palveluksessa liiketoimintajohtajana. Hänellä on pitkä ja vahva tausta alalla, ja tällä vastuunjaolla on hyvä toimia. Skandinaviassa Thermia jatkaa Thermia-brändin käyttöä ja myy niitä suoraan asentajille. Suomessa Stiebel Eltronin tuotteet ovat edelleen saatavilla, kun asiakkaamme niitä tarvitsevat.
Tomminen kertoo, että Suomen lämmitysmarkkinoilla on muutoinkin kuhinaa.
”Ylivieskan lämpöpäivillä ei ehtinyt kahvitaukoa pitää. Erityisesti puulämmittäjät olivat kiinnostuneita uuteen järjestelmään siirtymisestä. Vaikka puuta olisi omasta takaa, vaatii se vaivaa ja sitoo ihmiset kotipaikalleen.”
Tämä vuosi onkin maalämpöpumppumarkkinoilla pitkästä aikaa kasvuvuosi. Tomminen odottaa jopa 10 prosentin kasvua, kun edelliset seitsemän vuotta ollaan menty vaakasuoraan.
”Brändit vähenevät entisestään ja keskittyminen jatkuu. Mutta markkinat elävät kokoajan, mikä tarjoaa uusia mahdollisuuksia. Kehitys on ollut järkevääkin, sillä toimijoita oli välillä jo ihan liikaa”, Tomminen toteaa.
”Meillä on erilainen strategia kuin muilla toimijoilla, koska emme käytä tukkuja välikätenä. Tämän vuoksi tiedämme, kenelle näitä myymme ja kuka laitteemme asentaa. Sitä kautta asennusten laatu paranee ja toiminta on ammattimaisempaa.”