Sähköistysalan koulutuksessa runsaasti puutteita
Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry on huolissaan sähköistysalan ammatillisen koulutuksen tason huonontumisesta. Räikeimmät puutteet koskevat käytännön työssä oppimista, jossa oppilaitokset ovat sysäämässä vastuuta entistäkin enemmän työnantajille.
– On tultu siihen pisteeseen, että meidän on nostettava asia julkisuuteen jo yleisen sähköturvallisuuden sekä työturvallisuuden nimissä, sanoo järjestöpäällikkö Toivo Lötjönen.
– Opetustunteja vähennetään ja nuoria työnnetään liian varhain työssäoppimiseen yrityksiin. Yritykset eivät pysty tarjoamaan nuorille sen tasoista työhön opastusta, millä perusasioiden puutteet voitaisiin korjata. Tällöin työssäoppimisesta ei tule tarvittavan monipuolista vaan yhden ja saman rutiinitehtävän toistoa, pahimmillaan siivousta tai tavaroiden haalausta. Aitoa, työelämään kunnolla valmistavaa oppimista ei tapahdu, sanoo Lötjönen.
Lääkkeeksi STUL suosittelee, että työssäoppimiseen panostetaan yhteiskunnallisesti niin, että oppilaitokset voivat palkata tähän valmentavaa henkilöstöä. Kädentaitojen ja alan perustaitojen opettamiseen on niin ikään kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Sen sijaan opintojen aikaisen työssäoppimisen määrää yrityksissä on pikemminkin vähennettävä kuin lisättävä.
– Sähköasentajan työ on luvanvaraista erikoistaitoja vaativaa ammattityötä. Sähkö- ja teleala on rakentamisessa yksi aivan keskeinen tulevaisuuden ala, jossa tarvitaan runsaasti osaavaa työvoimaa. Siksi myös alan koulutuksen tasoon tulee yhteiskunnallisesti panostaa, sanoo Lötjönen.