Sähköautojen latauspisteet kiinnostavat taloyhtiöitä
Päätöksentekoon sekä onnistuneisiin käytäntöihin ja valintoihin liittyvän tiedon tarve on suuri.
Suomessa on 5882 ladattavaa henkilöautoa. Näistä lataushybridejä on 4593 ja täyssähköautoja 1289. Erityisesti lataushybridien myynti on tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa.
”On hienoa, että ladattavien ja muiden vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien autojen määrä on kasvussa. Samalla kasvaa tarve myös yksityisiin latauspisteisiin, jotta sähköinen liikenne toimisi jouhevasti. Onkin tärkeä kartoittaa eri keinoja, miten sähköautojen latauspisteiden rakentamista voidaan edistää ja samalla kertoa ihan konkreettisia asioita sähköauton käytöstä”, sanoo johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner Trafista.
Monissa taloyhtiöissä latauspisteiden rakentamispäätöksiä on lykätty. Motivan mukaan asian voisi hyvin ottaa pohdinnan alle vaikka heti, mutta ensimmäinen latauspisteiden rakentamispäätös on suositeltavaa tehdä yhtiökokouksessa. Samalla kannattaa myös sopia seuraavia latauspisteitä koskevan päätöksenteon reunaehdot, jos hallitukselle annetaan valtuutus seuraavista latauspisteistä päättämiselle. Yhtiökokouksessa on myös viisasta sopia kustannustenjako siinä tapauksessa, että osakkaiden omalla kustannuksellaan rakentamien latauspisteiden rakentaminen vaatii muutoksia kiinteistön sähköjärjestelmään.
Nykyisen lain mukaan yhtiökokous voi valtuuttaa hallituksen antamaan luvan niille, jotka haluavat rakentaa yksittäisen latauspisteen omalla kustannuksellaan. Valtuutuksessa on otettava huomioon kiinteistön sähköjärjestelmän kapasiteetista aiheutuvat rajoitukset. Yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi kaikilta osakkailta on kysyttävä halukkuutta latauspisteen rakentamiseen. Osakasvähemmistö voi myös saada koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, jos se omistaa vähintään 10 prosenttia yhtiöstä.
Kaksi esimerkkiä onnistuneesta latauspisteiden toteutuksesta
- Espoolaisessa Asunto Oy Tapiolan Sammossa on 26 osakehuoneistoa ja 30 lämmintä osakepaikkaa autoille. Kaikki asunnon omistajat eivät omista autopaikkaa ja toisaalta autopaikan voi myydä kenelle tahansa. Noin kolme vuotta vanhassa kiinteistössä ns. hitaalla latauksella tehoa riittää 10─15 auton käyttöön. Lisätehoa on mahdollista ostaa, kun tarvetta ilmenee. Kaapelointi päätettiin viedä samalla kertaa kaikille autopaikoille. Osakkaat voisivat hankkia varsinaisen lataustolpan vasta sitten kun siihen tulee tarvetta. Kaikki osakkaat osallistuivat asennuskustannuksiin ja kymmenelle paikalle asennettiin lataustolppa samassa yhteydessä. Yhden latauspisteen osakkeen hinta on 500 e ja sähkömaksu määräytyy tolppakohtaisen mittarin ja kulutuksen mukaan. Koska taloyhtiön sähköjärjestelmät olivat uusia ja muuntamo lähellä investointi oli kohtuullinen 10 000 euroa. Latauspisteen suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut Insinööritoimisto Nivecom Oy ja toteuttajan oli IGL.
- Espoolaisessa As Oy Lähderannassa on 576 huoneistoa ja liikekeskus. Parkkipaikkoja on yhteensä 662, joista lähes kaikki ovat taloyhtiön. Omassa käytössä on 24 hallipaikkaa, joista kahteen asennettiin latauspiste. Jatkossa paikkoja lisätään tarpeen mukaan. Hallin sähkökeskuksessa oli vapaa lähtö, joten asennuskustannus oli pieni. Laitehankinta asennuksineen on niin pieni investointi Lähderannan kokoiselle yhtiölle, että asia ei odottanut kevään yhtiökokousta vaan hankinta käsiteltiin periaatepäätöksenä hallituksessa. ”Kokemuksia laitteista ei ollut, mutta Virta vaikutti hyvältä järjestelmältä, joten päädyimme heidän kanssaan yhteistyöhön. Chago Wallbox -latauslaite oli Virran suositus. Tärkeää on, ettei laskutus kulje taloyhtiön kautta, pienten kulutukseen perustuvien kulujen laskuttaminen on työlästä”, Kertoo isännöitsijä Riitta Iitti.
Lisävinkkejä Sähköauton ostajan ABC -oppaasta ja Kiinteistöjen latauspisteoppaasta:
Sähköauton ostajan ABC -opas
Tutustu myös Trafin Ole edelläkävijä -kampanjaan vaihtoehtoisista käyttövoimista
Sähköautojen latausvalmiudet puntarissa
Motiva kaipaa kokemuksia sähköautojen latauspisteistä
Parkkisähkö Oy lupaa Suomeen miljoona sähköauton latauspistettä