RIL – PALKINTO 2008 Vuosaaren satamalle ja liikennejärjestelyille
Antti Herlin: ”Suomen kansantalouden elinehto on toimiva ulkomaankauppa!”
RIL-palkinnon on voittanut tänä vuonna Vuosaaren satama ja liikennejärjestelyt. Voittajan valitsi puheenjohtaja Antti Herlin, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK. Perusteluissaan Antti Herlin kiinnitti erityisesti huomiota kansainväliseen kauppaan; satama on nopea ja tehokas väylä maailmalle.
Kilpailun toisen sijan jakoivat Merikeskus Vellamo ja Talvivaaran kaivoshanke.
Puheenjohtaja Antti Herlin perusteli valintaa korostamalla Vuosaaren sataman kansainvälistä merkitystä: ”Suomen kansantalouden elinehto on toimiva ulkomaankauppa. Valitsemani voittaja on yksi Suomen historian mittavimpia yhdyskunta- ja infrarakentamisen hankkeita. Suomen kilpailukyky edellyttää kuljetuksilta tehokkuutta.Vuosaaren satama on nopea ja tehokas väylä maailmalle. Satamasta on tiheät laivayhteydet pohjoisen Keski-Euroopan satamiin sekä suorat yhteydet myös Suomen päätie- ja rataverkkoon.
Helsingin uuden tavaraliikennesataman paikan löytyminen oli aikanaan vaativa prosessi. Haasteita on riittänyt myös satamaan johtavien meri- ja maaväylien suunnittelussa ja rakentamisessa. Uusi satama on rakennettu alusta pitäen tulevaisuuden tavaraliikenteen tarpeita vastaavaksi. Satama ja alueen logistiikkayritykset muodostavat palveluiltaan monipuolisen satamakeskuksen. Sataman ja siihen liittyvien yritysten toiminnan käynnistymisen seurauksena Vuosaareen muodostuu uusi mittava työpaikka-alue. Satama otetaan käyttöön 28.11.2008. Satamarata valmistuu samaan aikaan. Sataman tilaaja on Helsingin Satama ja liikenneväylien Tiehallinto, Merenkulkulaitos ja Ratahallintokeskus.
Helsingin Sataman kappaletavaratoiminnot siirtyvät Vuosaaren satamaan. Helsingin keskustasta siirtyy 3 600 rekkaa vuorokaudessa raskaalle liikenteelle suunnitelluille liikenneväylille. Satamatoiminnoilta vapautuville alueille rakennetaan Länsisatamaan, Sörnäisiin ja Keski-Pasilaan toimitiloja ja asunnot yhteensä 45 000 ihmiselle.
Hankkeen toteuttaminen on vaatinut huipputeknisiä työsuorituksia ja lukemattomien rautaisten ammattilaisten yhteen hiileen puhaltamista. Vuosaaren sataman suunnittelu ja toteutus on tehty ympäristö huomioon ottaen.
Kuvassa Helena Soimakallio, Jorma Haapamäki ja Antti Herlin, sekä pakitut Vuosaaren satamasta: Projektinjohtaja Pekka Kontiala, Projektinjohtaja Antti Mäkinen, Helsingin Satama, vs satamajohtaja Heikki Lampinen Tiehallinto, projektinjohtaja Ronald Westermark Merenkulkulaitos, johtaja Keijo Kostiainen Ratahallintokeskus, ylijohtaja Ossi Niemimuukko, rahoitusjohtaja Kari Ruohonen Vuosaaren satamakeskus, johtaja Kari Noroviita |