Rautakaupan myynti oli alkuvuonna hyvässä kasvuvauhdissa
Rautakauppa kasvoi 3,8 prosenttia alkuvuonna, koronakriisistä huolimatta rautakaupassa on turvallista asioida.
Vuoden 2020 ensimmäinen neljännes oli rautakaupalle suotuisa. Kasvua myynnissä kertyi 3,8 prosenttia. Eniten myyntiä kasvatti sisustustarvikkeet, lähes kahdeksan prosenttia.
Alkuvuoden kehitys näyttää koronakriisistä huolimatta vielä melko hyvältä piha ja puutarha -tuotealuetta lukuun ottamatta. RASI ry:n jäsenkyselyssä maaliskuun lopulla tuli selkeästi esiin, että odotukset tulevaisuudelle ovat hyvin varovaisia.
Isoimpina riskeinä alalla nähdään ammattikaupan hidastuminen, koko rakentamisen toimialan rahoituksen varmistaminen sekä kuluttajien varovaisuus oman taloutensa suhteen.
Rakennus- ja remontointitarvikkeissa oli näkyvissä erityisesti ammattipuolella tarvikkeiden hamstrausta, kun koronakriisin takia ei ole ollut varmuutta kauppojen auki pitämisestä.
– Kodeissaan oleskelevat ihmiset tekevät nyt pienempiä parannustöitä, mutta huoli omasta tulevaisuudesta voi siirtää suurempia remontteja ja rakennussuunnitelmia. Koronan aiheuttaman haastavan tilanteen lisäksi rautakauppaan tulee vaikuttamaan myös pitkään laskussa ollut rakennuslupaneliöiden selkeä lasku, arvioi rakentamisen tulevaisuuden näkymiä RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala.
Rakentamisen ja remontoimisen toteuttamista juuri nyt halutaan kannustaa sillä, että rautakaupat ovat tehneet paljon asiakkaiden ja henkilökunnan turvaamiseksi Koronalta.
– Rautakaupat ottivat koronahaasteen vastaan nopeasti. Verkkokaupan palveluita on pystytty nopeasti kasvattamaan. Kotiinkuljetukseen sekä keräily- ja noutomalliin on satsattu lähikontaktien välttämiseksi. Uusia palveluita, kuten rautakauppa auto, on kehitetty. Siivousta ja ohjeistusta esimerkiksi asiakaspalvelutilanteiden etäisyyksistä on tarkennettu, Liuksiala luettelee.