RALA panostaa sähköiseen asiointiin
Rakentamisen Laatu RALA ry:n sähköisen asioinnin palvelu laajenee. Nyt myös RALA-pätevyyden hakeminen onnistuu sähköisesti RALAn internetsivuilla. Sähköinen RALA-pätevyyshakemus kattaa samat tiedot kuin paperimuotoinen hakemus.
Sähköisessä palvelussa hakemus on jaettu neljään pääosioon, jotka ovat yrityksen perustietojen täyttäminen, tilinpäätöstietojen tallentaminen ja niiden liitetiedostojen lataaminen sekä myönnettyjen sertifikaattien ja todistusten lataaminen, referenssien lisääminen ja valtakirjan täyttäminen tilaajavastuulain tietojen valvontaa varten.
Kun yritys on täyttänyt ensimmäisen osion tiedot, se saa annettuun sähköpostiosoitteeseen käyttäjätunnukset, joiden avulla hakemuksen täyttämistä voi jatkaa myöhemmin, jos sitä ei halua tehdä kerralla kokonaan.
Aikaisemmin RALA on ottanut sähköisen asioinnin käyttöön jo RALA-pätevyyden uusimisessa sekä RALAn arviointilautakunnan jaostojen kokouksissa. Sähköinen asiointi on osa RALAn tavoitetta tehdä palveluiden käyttö mahdollisimman helpoksi.
– RALAn palveluiden tavoitteena on helpottaa sekä asiakasyritystemme että tilaajien työtä ja näin sujuvoittaa koko rakentamisen ketjun toimintaa. Sähköinen asiointi tukee tätä tavoitettamme hyvin, sanoo RALAn toiminnanjohtaja Tuula Råman.
Sähköinen asiointi on myös ekologinen valinta, sillä se vähentää tulostettavan ja lähetettävän paperin määrää huomattavasti.
Rakentamisen Laatu RALA ry on kiinteistö- ja rakennusalan järjestöjen perustama toimija, joka arvioi ja antaa luokituksia ja pätevyyksiä rakennusalan yrityksille. RALAn palveluita ovat RALA-pätevyys, RALA-sertifiointi ja RALA-projektipalaute. RALAn asiakkaana on yli 1 000 rakennusalan yritystä.