RAKLI haluaa tinkiä paloturvallisuudesta, ilmanvaihdosta ja energiatehokkuudesta
RAKLI haluaa puuttua rakentamisen sääntelyyn ja karsia normeja. Karsintalistalta löytyy merkittäviä rakentamisen ja asumisen turvallisuutta ja energiatehokkuutta leikkaavia toiveita. Edelläkävijä ja rakentamisen kehittäjä joutuu tätä listaa lukiessa outoon valoon.
RAKLIssa on koottu kesän aikana listaa niistä asioista, joista säädösten purkaminen pitäisi aloittaa. Listalla on säädöksiä, jotka eniten haittaavat kiinteistönomistajien ja rakennuttajien investointeja. Näistä aiheutuu turhia kuluja asukkaille ja toimitilojen käyttäjille.
Keskustelu aiheesta käy vilkkaana ja RAKLIn nettisivuilta löytyvä lista toimii pohjana, kun rakennuttajien etujärjestö esittelee alan kannalta keskeisimpiä sääntelyn muutostarpeita. Toteutuessaan tällaisenaan palattaisiin rakentamisessa vuosikymmeniä taaksepäin, vaikka löytyy listalta kannatettaviakin asioita.
Tuntuu myös oudolta, että RAKLI sanoo haluavansa karsia kuluista, mutta ei tinkiä turvallisuudesta. Leikkauslistalta löytyy kuitenkin muun muassa paloturvallisuutta merkittävästi heikentäviä asioita.
RAKLIn TOP 10 Normitalkoisiin
- Uudisrakentamista koskevien säädösten soveltaminen kiinteistöjen käyttötarkoituksenmuutoksiin ja perusparannuksiin
- Yksityiskohtaiset kaavamääräykset, joilla sidotaan käyttötarkoitus ja pakotetaan tiettyyn rakennuksen muotoon ja sijoitteluun, julkisivuratkaisuun tai autopaikoitustoteutukseen
- Väestönsuojien rakentamisvelvoite
- Esteettömyysmääräysten soveltamiseen joustavuutta ja tarveharkintaa (opiskelija-asunnot, pienten huoneistojen pesutilojen mitoitus, kulkuteiden luiskat)
- Paloturvallisuutta koskevat määräykset ja niiden vaihtelevat tulkinnat (etäisyydet, palo-osastointi, sprinklaus, savunpoisto, autopaikoituksen palomääräykset)
- Asuntosuunnittelua koskevat liian yksityiskohtaiset määräykset, kuten sitovat kokovaatimukset
- Huoneistojen välinen ääneneristys ja askelääneneristys erityisesti korjausrakentamiskohteissa
- Tarpeettoman tiukat vaatimukset koskien koneellista tulo- ja poistoilmanvaihtoa sekä lämmön talteenottolaitteistoja
- Rakentamiseen ja rakennuksiin liittyvän hallinnollisen taakan ohjausvaikutus ja tarpeellisuus, esimerkiksi kaavoitukseen ja energiatehokkuuteen liittyvät lukuisat selvitykset, tiedonantovelvollisuudet pienissä korjaus- ja kunnossapitotöissä
- Rakennussuojelua koskevat määräykset.
Näitä karsimalla päästään RAKLIn mukaan jo huomattavasti nykyistä joustavampiin ja toteuttamiskelpoisempiin ratkaisuihin, jotka kannustavat investoimaan. Normien purkamisen lisäksi on välttämätöntä myös sujuvoittaa prosesseja kaikilla hallinnon tasoilla.
Kiinteistönomistajat sitoutuvat RAKLIn mukaan pitämään huolta omistamistaan rakennuksista vuosiksi ja heidän tavoitteenaan on tehdä toimivia tiloja. Tämän vuoksi heidän kykyynsä arvioida ratkaisujen paremmuus pitää luottaa ja luopua liian yksityiskohtaisesta sääntelystä.
Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että sieltä tingitään ja karsitaan, mistä voidaan. Paloturvallisuuteen ei panosteta yhtään enempää, ellei se ole pakollista. Mikäli painovoimainen ilmanvaihto olisi sallittua, siihen olisi kiusaus myös palata. Tämähän on useissa rakentajia ja rakennuttajia edustavien ihmisten kirjoituksista ja puheista kuultu moneen otteeseen.
Jos Suomi haluaa palata rakentamisen ja asumisen edelläkävijämaaksi sekä hyödyntää maailmalla vallitsevan puhtaan ja uusiutuvan energian kysyntäbuumin, pitää täällä voida tarjota ja käyttää parhaita mahdollisia ratkaisuja. Mikäli lainsäätäjät sallivat, että rakentamisessa astutaan vuosikymmeniä taaksepäin, emme saa yhtään halvempia asuntoja tai toimitiloja. Mutta saamme ne entistä heikommin varusteltuna.
Heikki Heikkonen
