Oras Groupin rakenteellinen yhdistyminen on saatu päätökseen

Kahdesta yhtä suuresta yrityksestä – Oraksesta ja Hansasta – on kahden vuoden aikana muodostettu yksi yritys, jonka taseen tunnusluvut ovat hyvin terveet. Tämä yhdessä vakaan perheomistajuuden kanssa tarjoaa Oras Groupille hyvän pohjan ponnistaa.
Oras Groupilla on kaksi vahvaa brändiä, Oras ja Hansa, mutta kullakin markkinalla toimitaan yhdellä brändillä. Tästä eteenpäin konsernin yhdistämistyössä keskitytäänkin yhteisen yrityskulttuurin rakentamiseen.
”Olemme hyvässä vauhdissa uuden, vahvan konsernin rakentamisessa. Rakenne on valmiina ja yrityksen arvot sekä tehtävä ja tavoite selvät. Henkilöstö on jo osoittanut valmiutensa muutokseen ja etenemme päättäväisesti yhteiseen suuntaan”, Oras Groupin toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi sanoo.
Konsernia johdetaan vahvasti yrityksen arvoilla: rohkeus, reiluus, tehokkuus ja avoimuus. Konsernissa panostetaan voimakkaasti siihen, että henkilökunnalla on mahdollisuus sisäistää yrityksen arvot ja elää niiden mukaisesti. Vuonna 2015 koko henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua arvotyöpajoihin, joita järjestettiin yli sata eri puolilla organisaatiota.
Oras Groupin vuoden 2015 liikevaihto oli 244,8 miljoonaa euroa (258,1 M€ vuonna 2014). Tärkeimmillä markkinoillaan yritys piti asemansa, mutta kokonaisuutena konsernin liikevaihto laski hieman edellisvuodesta.
Tähän olivat syinä strategian mukainen keskittyminen yhteen brändiin kullakin markkinalla, Euroopan ulkopuolisen myynnin lasku, Venäjän markkinan romahdus sekä valuuttakurssien epäedullinen kehitys yhtiölle.
Operatiivinen liikevoitto oli 24,9 miljoonaa euroa (30,4), ollen 10,2 prosenttia (11,8) liikevaihdosta. Omavaraisuusaste nousi 42,9 prosenttiin (36,6) ja konsernin taseen loppusumma oli 236,1 miljoonaa euroa (248,3).
Näkymät eteenpäin
Eurooppalaisten hanamarkkinoiden odotetaan hieman elpyvän usean epävakaan vuoden jälkeen, mutta markkina pirstaloituu yhä voimakkaammin jakeluteiden ja hintatasojen suhteen. Oras Group kehittää tuote- ja palvelutarjoomaansa luoden arvoa sidosryhmilleen, hintojen rapauttamisen sijaan.
Konserni keskittyy Euroopan markkinoille ja tekee pitkäjänteistä yhteistyötä valittujen ammattiasiakkaiden kanssa.
Uuden Oras Groupin yhteisen tuotekehityksen ensimmäiset tulokset esiteltiin viime keväänä.
Vuoden 2015 aikana käynnistettyä erittäin mittavaa tuoteportfolion uudistamistyötä jatketaan. Oras Groupin tuoteportfolio perustuu konsernin ydinosaamisiin: eurooppalaisten hanamarkkinoiden ja trendien tuntemukseen, materiaaliosaamiseen sekä elektroniikan käyttöön osana kehittyneitä tuoteratkaisuja.
Oras Group
Oras Group on merkittävä eurooppalainen talotekniikan vesikalustetoimittaja ja alan johtava yritys Manner-Euroopassa. Yrityksen visiona on tulla kehittyneiden vesikalusteiden eurooppalaiseksi markkinajohtajaksi. Konsernilla on kaksi vahvaa brändiä, Oras ja Hansa. Oras Groupin omistaa perheyhtiö, teollinen omistaja Oras Invest. Konsernin pääkonttori sijaitsee Raumalla ja tehtaat sijaitsevat Raumalla, Saksan Burglengenfeldissä, Tšekin Kralovicessa ja Puolan Olesnossa. Konserni työllistää 1368 henkilöä.