Oraksesta Vuoden Brändinrakentaja 2009
Mainostajien Liiton Vuoden Brändinrakentaja -tunnustus luovutetaan vuosittain yritykselle, joka on ollut markkinointiviestinnässään esimerkillinen. Vuoden Brändinrakentajan valinnassa painotetaan erityisesti sitä, miten hyvin yritys on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassaan ja ottanut huomioon tavaramerkkien suojausnäkökulman. Erityistä huomiota kiinnitetään myös siihen, että yrityksen viestintä on ollut asiallista ja totuudenmukaista markkinointiviestintää ja että sitä on toteutettu markkinatalouden periaatteiden mukaan.
Tänä vuonna Vuoden Brändinrakentaja -tunnustuksen saa Oras Oy.
Perusteluissaan Mainostajien Liiton hallitus toteaa mm. näin
– Oras-brändissä korostuu voimakkaasti hallittu design-osaaminen ja yhteiskuntavastuullisuus.
– Vuonna 1945 perustettu Oras on tällä hetkellä alansa Pohjois-Euroopan markkinajohtaja. Oras on onnistunut tuomaan jopa epäseksikkäänä pidetyn tuoteryhmän lähelle loppukäyttäjää ja luomaan vuosien kuluessa vahvan brändin, joka lienee jo pitkään ollut suomalaisten mielissä alansa ykkönen.
– Oras-merkki on pysynyt tuotteissa ja kaikessa viestinnässä selkeästi tunnistettavissa. Käyttäjien tunneyhteys ja mielikuvat käyttäjäystävällisistä ja ekologisista tuotteista ovat kiinnittyneet vahvasti brändiin ja siten kasvattaneet sen arvoa.
– Muotoiluun panostava Oras on jo usean vuoden ajan tehnyt yhteistyötä myös italialaisen designyritys Alessin kanssa.
– Oras-brändiin liittyvät tavaramerkkisuojaukset on hyvin hoidettu.