Onko ulkohuussi katoavaa kansanperinnettä?

Ihmisten asenteet mökkivessoja kohtaan ovat Geberitin teettämän tutkimuksen mukaan murroksessa. Joka kolmannella suomalaisella on mökkioloissa käytössään vesikäyttöinen sisä-wc. 80,6 prosenttia mökkeilevistä vastaajista kertoi, että heillä on yhä käytössään ulkovessa.
Geberit teetti kesäkuussa 2015 kuluttajatutkimuksen, johon vastasi 1033 iältään 18–70-vuotiasta vastaajaa. Kyselytutkimuksen mukaan vaatimukset mökkivessan varustelua ja tyyliä kohtaan kasvavat. Kynnys pihan perälle lähtemistä kohtaan nousee: 36,2 prosenttia vastaajista totesi, ettei pelkkä ulko-wc enää riitä heille. Varsinkin vanhempi väestö toivoo vaihtoehtoja: jopa 43,6 prosenttia 56–70-vuotiaista vastaajista haluaa ulko-wc:n korvaavan vaihtoehdon.
Yhteensä 28,4 prosenttia vastaajista pitää tärkeänä, että heillä on mökkioloissakin käytössä vesikäyttöinen sisä-wc. Erityisesti tätä toivovat nuoret 18–22-vuotiaat vastaajat (37,6 %). Kaikkiin mökkikohteisiin vesikäyttöistä sisävessaa ei ole kuitenkaan sijainnin ja olosuhteiden vuoksi mahdollista asentaa. Lähes yhtä monelle (26,3 %) on tärkeää, että wc-tilat ovat mökillä tyylikkäät ja nykyaikaiset. Sukupuolten välille ei tässä asiassa synny mielipide-eroa, vaan mökin wc-tilojen tyylikkyys on miehille yhtä merkittävää kuin naisille.
”Monet ovat valmiit panostamaan kesäasuntojen varustetasoon ja asumismukavuuteen. Mökeillekin haetaan jo samanlaisia sisustusratkaisuja kuin kotiin. Olemme toimittaneet seinä-wc:n asennuselementtejä myös mökeille”, kertoo Geberitin markkinointikoordinaattori Kati Laakso.
Ulkohuussi käyttöön myös kotona?
Tutkimukseen vastanneista 66,8 prosenttia kertoi viettävänsä kesällä aikaa mökillä, joko omalla, suvun, ystävien tai vuokratulla. Innokkaimpia mökkeilijöitä ovat 18–22-vuotiaat (82,4 %). Innostus mökkeilyä kohtaan vaikuttaa laskevan iän myötä. Vanhimpien 56–70-vuotiaiden vastaajien keskuudessa mökkeilyä suosii vain 60,6 prosenttia.
Vesikäyttöinen sisä-wc on käytössä 33,9 prosentilla kaikista mökkeilevistä vastaajista. Ulko-wc on puolestaan käytössä 80,6 prosentilla mökkeilevistä vastaajista. Molemmat wc-vaihtoehdot ovat rinnakkain käytössä 17,7 prosentilla mökkeilijöistä.
Suomalaisesta sisusta kertonee, että 10,1 prosenttia tutkimuksen kaikista vastaajista olisi valmis ottamaan ulko-wc:n käyttöön myös kotioloissa. Miehet olivat ajatukselle hieman myönteisempiä kuin naiset (naiset 8,2 %, miehet 11, 9 %). Sissihenkeä löytyy eniten 23–35-vuotiaiden ikäluokasta (15,4 %).
Vaikka monet ovat valmiit tyytymään alhaisempaan mukavuustasoon mökillä, kotioloissa sisustusratkaisuille annetaan suuri painoarvo. Tutkimuksen mukaan 68,9 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että kotona wc-tilat ovat nykyaikaiset ja tyylikkäät (naiset 72 %, miehet 65,9 %). Tyyliasiat kiinnostavat eniten nuoria eli 18–22-vuotiaita vastaajia (75,3 %).
Suomalaiset viipyvät vessassa muita pohjoismaalaisia pidempään
Geberitin helmikuussa 2014 teettämän pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset viettävät wc-pöntöllä istuen keskimäärin 19,6 minuuttia joka päivä. Vuositasolla se tarkoittaa 7154 minuuttia eli 119 tuntia tai lähes 5 vuorokautta. Naiset viihtyvät vessassa 4,64 minuuttia päivässä pidempään kuin miehet. Eniten aikaa wc:ssä viettävät 18–34-vuotiaat, erityisesti jos he eivät ole perustaneet vielä perhettä.
Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomi pitää kärkipaikkaa wc:ssä vietetyssä ajassa. Norjalaiset viipyvät vessassa keskimäärin 14,02 minuuttia, tanskalaiset 14,74 minuuttia ja ruotsalaiset 15,49 minuuttia. Suomalaiset viihtyvät vessassa siis 4–5 minuuttia pidempään kuin muut pohjoismaalaiset.
Lehtien ja kirjojen lukeminen on suomalaisten keskuudessa suosituinta ajanvietettä wc-pöntöllä istuessa. Noin 24 prosenttia vastaajista kertoi lukevansa vessassa, miehet naisia enemmän (miehet 30 %, naiset 18 %). Yhä useammalla on vessassa mukanaan älypuhelin, jolla yleisimmin surffataan netissä, kirjoitetaan tekstiviestejä ja vastataan sähköposteihin. Eniten älypuhelinta kantavat mukanaan vessaan 18–34-vuotiaat (27 %). Vain 2 prosenttia suomalaisvastaajista kertoi soittelevansa puheluita vessasta. Suurin osa nauttii vessassa ollessaan vain rauhallisesta yksinolosta (28 %).