Muutoksia alueelliseen energianeuvontaan

Valtion osittain rahoittama koordinoitu kuluttajien energianeuvonta supistuu vuoden 2015 alussa. Energianeuvontaan osoitetut määrärahat pienenevät 75 prosenttia noin 250 000 euroon vuodessa, minkä vuoksi maakunnissa järjestettävää neuvontatoimintaa ei ensi vuonna kyetä rahoittamaan.

Kuluttajat saavat energianeuvontaa edelleen Energiaviraston rahoittamasta ja Motivan ylläpitämästä www.eneuvonta.fi -portaalista. Lisäksi osa alueellisista neuvojista jatkaa toimintaa maakunnallisen rahoituksen turvin. Motiva jatkaa yhteistyötä näiden kanssa muun muassa koulutusta tarjoamalla ja toimijoita verkottamalla.

”Energiavirasto pitää tärkeänä, että jo useita vuosia tehty ja tarpeelliseksi osoittautunut alueellinen neuvontatyö jatkuisi siitäkin huolimatta, että valtakunnallista rahoitusta ei nyt pystytä järjestämään, ryhmäpäällikkö Heikki Väisänen Energiavirastosta toteaa.

Kuluttajien energianeuvontaa pilotoitiin vuosina 2010–11, minkä jälkeen neuvonta organisoitiin valtakunnallisesti tavoittavaan eneuvonta.fi -verkkoneuvontaan ja koordinoituun alueelliseen neuvontaan. Motiva Oy vastaa neuvontajärjestelmän kokonaisuudesta työ- ja elinkeinoministeriön nimeämänä valtakunnallisena koordinaatiokeskuksena.

Vuonna 2014 Energiavirasto on rahoittanut 15 alueellista neuvontaorganisaatiota 450.000 eurolla. Valtion rahoitus on ollut enintään puolet toiminnan kustannuksista. Loput on katettu paikallisesti muun muassa maakuntaliitoilta, kunnilta ja energiayhtiöiltä saatuna tukena.

”Alueellinen rahoitus on ollut neuvonnan kattavuuden kannalta keskeistä. Toivomme, että sitä edelleenkin löytyisi”, Väisänen sanoo.

Alueellisilta energianeuvojilta kerättyjen tietojen perustella näyttää siltä, että kolmannes toimijoista voi jatkaa energianeuvontaa vuonna 2015. Resurssien väheneminen kuitenkin karsii lähes poikkeuksetta neuvonnan laajuutta.

”Paikallinen energianeuvoja on arvokas ja näkyvä energiatehokkuuden edistäjä alueellaan. Viime vuonna neuvojat jakoivat tietoa energiatehokkuuden parantamisesta noin 40 000 suomalaiselle. Verkkopalvelu on kustannustehokas tapa tavoittaa valtaosa suomalaisista, mutta monet kaipaavat henkilökohtaista opastusta ja herättelyä energiansäästöön ja uusiutuvan energian käyttöön”, yksikönpäällikkö Päivi Laitila energianeuvontaa koordinoivasta Motivasta huomauttaa.

Motiva jatkaa yhteistyötä neuvontaverkoston toimijoiden kanssa. Neuvojille järjestetään ajankohtaiskoulutusta kotitalouksien energiankäytön tehostamisesta ja kestävistä kulutusvalinnoista, edistetään neuvojien yhteistyötä ja ylläpidetään yhteyksiä eri neuvontaorganisaatioihin.

”Toivomme, että alueellinen neuvontatyö jatkuu ja siihen saadaan rahoitusta tulevaisuudessa. Useissa Suomen ja EU:n strategioissa ja toimenpideohjelmissa kotitalouksien energiankäytön tehostamisella todetaan olevan merkittävä vaikutus kulutuksen ilmasto- ja ympäristövaikutuksiin. Kuluttajaneuvonnalla on keskeinen ohjaava rooli energiansäästön ja uusiutuvan energian hyödyntämisen edistäjänä”, Laitila sanoo.

 

www.eneuvonta.fi

Energianeuvonnan portaalissa kuluttajat voivat edelleen jättää energiankulutukseen ja kestäviin kulutusvalintoihin liittyviä kysymyksiä asiantuntijoille. Aihealueet ovat asuminen, rakentaminen, remontointi sekä liikkuminen.

 

Lue lisää

Katso kaikki