Mittauskeksintö voitti liikeideakisan

Willi-idea -liikeideakilpailussa voittajaksi nousi InnoMetri Oy:n innovaatio, joka tarjoaa tarkkoja mittaustuloksia valokuvan perusteella esimerkiksi rakennusteollisuuden käyttöön.
Willi-idea- kilpailuun osallistui 106 eteläkarjalaista liikeideaa. Näistä puolet oli opiskelijaideoita.
Tuomariston puheenjohtaja Etula Group Oyj:n bisnesenkeli Sami Etula arvioi finaalin tasoa hyväksi.
”Usealla idealla oli markkinapotentiaalia ja toteuttamiskelpoisuutta. Voittaja erottui muista etenkin idean uutuusarvolla ja valtavalla markkinapotentiaalillaan. Tällaista ratkaisua ei tiettävästi ole vielä markkinoilla.”
Etulan mukaan voittajan innovaatio on klassinen esimerkki keksinnöstä, jossa käytännön työssä tunnistettuun ongelmaan on lähdetty etsimään käytännön ratkaisua.
”Tämänkaltaisia uusia innovaatioita tarvitsemme Suomeen lisää!”
Kilpailun voittanut InnoMetrin yrittäjä, imatralainen Markku Sinkkonen on toiminut rakennusalan yrittäjänä vuodesta 1992. Pitkän rakennustarvikekaupan ja rakennusalan konsultointikokemuksen perusteella hän tietää, kuinka paljon jo pelkästään rakennusalalla tarvitaan tarkkaa mittaustietoa.
Sinkkonen arvioi, että maailmassa on satoja miljoonia yksittäisiä mittaustapahtumia. Mittaaminen tehdään useimmiten paikan päällä, joka aiheuttaa viiveitä ja lisäkustannuksia. Joskus mittaamistuloksen saaminen voi edellyttää esimerkiksi kiipeämistä korkeaan paikkaan.
InnoMetri Oy tuo yksinkertaisen ratkaisun haasteeseen ottamalla mitat suoraan valokuvasta.
”Asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin miltä se kuulostaa. Jotta valokuvasta saadaan luotettavat mitat, on taustalla oltava tarkka ohjelmisto. Luotettavan ohjelmiston lisäksi InnoMetrin innovaatio tarjoaa helpon käytettävyyden, kun valokuvat voidaan ottaa vaikka kännykkäkameralla. Erillistä kallista kuvauslaitteistoa ei enää tarvita”, Sinkkonen kertoo.
Mittausohjelma tuo paljon lisäarvoa yrityksille, koska nyt tarjous pystytään tekemään nopeasti ilman mittausmatkoja, esimerkiksi asiakkaan lähettämästä kuvasta. Mitat saadaan mistä tahansa tasopinnasta Ratkaisua voidaan hyödyntää Markun mukaan esimerkiksi rakennus- ja sisustusyrityksissä sekä arkkitehtitoimistoissa. Sovelluskohteita tukee koko ajan lisää.
Tuotetta on kehitetty yhdessä ohjelmistotalon kanssa. Suojattu menetelmä on lähes valmis kaupallistettavaksi. Sinkkonen on silminnähden liikuttunut voitostaan.
”Huikeata! Lähdimme hakemaan kilpailun voittoa. Pääpalkinto 10.000 euroa tuli tarpeeseen ja käytämme sen liiketoiminnan kehittämiseen”, Sinkkonen kertoo.
Parhaaksi esitykseksi valittiin Vionice Oy:n hallituksen jäsenen Markus Melanderin pitchaus. Tuomariston mukaan esityksen rakenne oli tarkkaan mietitty ja esitystä oli harjoiteltu. Kunniamaininta annettiin Matkakeisari.fi:n reippaalle ja raikkaalle esitykselle, joka sai hymyilemään ja jäi mieleen.
Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla järjestetyssä tilaisuudessa tiimit saivat esitellä ja myydä ideansa yleisölle sekä tuomaristolle viidessä minuutissa. Kilpailutöitä arvioitiin erityisesti liikeidean toteuttamiskelpoisuuden, uutuusarvon ja markkinapotentiaalin näkökulmista. Lisäksi painotettiin tiimin osaamista ja esiintymistä. Kilpailutöitä arvioi tuomaristo, johon kuuluvat Flowrox Oy:n hallituksen puheenjohtaja Timo Vartiainen, Gorilla Ventures Oy:n partneri Risto Rautakorpi, Etelä-Karjalan Yrittäjät ry:n toimitusjohtaja Jami Holtari ja bisnesenkeli Sami Etula Etula Group Oyj:stä.
Finaalissa ideoitaan esittelivät WeTask!t, InnoMetri, Bro Bono, Vionice, Matkakeisari.fi, ArteMano acoustics-akustiikkareliefit ja AMa Felt Design -valmistuotteet.
Kilpailun järjestävät Wirma Lappeenranta Oy, Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto osana StartupMill-toimintaa.