Maanalainen rakentaminen huimassa kasvussa
Kaupungistuminen, liikenteen kasvu ja sekä kestävän kehityksen asettamat vaatimukset lisäävät tarvetta maanalaisille energia-, liikenne-, tuotanto- ja huoltojärjestelmille.
Kaupungistuminen, henkilö- ja tavaraliikenteen kasvu ja sekä kestävän kehityksen asettamat vaatimukset lisäävät tarvetta maanalaisille energia-, liikenne-, tuotanto- ja huoltojärjestelmille. Samalla maanalaisten tilojen ja niihin sijoitettujen toimintojen yhteiskunnallinen merkitys korostuu entisestään.
Maanalaisten Tilojen Rakentamisyhdistys MTR:n vuosipäivän tapahtumat keräsivät yhteen alan osaajat Helsingissä 25.4. Vuosiseminaarin aiheina olivat maanalaisen rakentamisen menestyskonseptit.
”Vankka tekninen osaaminen, uusien teknologioiden hyödyntäminen sekä ennen kaikkea rohkeus visioida luovat edellytyksiä onnistuneille hankkeille”, summasi päivän antia Maanalaisten Tilojen Rakentamisyhdistyksen puheenjohtaja Pasi Aarnio.
Globaalisti maanalaisten tilojen rakentaminen on ollut voimakkaassa kasvussa jo pitkään. Esimerkiksi Kiinassa Bohainlahdella on suunnitteilla maailman pisin vedenalainen liikenneyhteys Keltaisenmeren alitse. Tunneli on osa uutta silkkitietä, joka on Kiinan kunnianhimoinen suunnitelma nopeista rautatieyhteyksistä Eurooppaan.
”Maayhteydet ulottuisivat aina Japanista ja Kaakkois-Aasiasta Skandinaviaan saakka”, päivään kansainvälistä näkökulmaa tuonut visionääri ja startup-neuvonantaja Peter Vesterbacka sanoi puheenvuorossaan.
Vesterbackan visioissa Helsingin ja Tallinnan välille rakennettava liikennetunneli on yksi modernin silkkitien solmukohdista. Suomen kautta ulottuisi reitti arktisille alueille ja sen energia- ja mineraalivarantoihin.
”Tunnelin ansiosta Suomi nousee Euraasian ytimeen ja keskelle viiden miljardin ihmisen markkinaa. Tulevaisuudessa 70 prosenttia maailman ihmisistä asuu kotimarkkinoillamme”, hehkuttaa Angry Birds -hahmoista tunnetuksi tulleen peliyhtiö Rovion entinen johtaja.
Meidän pitää uskaltaa ajatella isosti, vaatii Vesterbacka. ”Globaalit markkinat ovat muutoksessa ja kiinalaiset investoijat hakevat sijoituskohteiksi sopivia infrahankkeita Euroopasta. Kiinalaisilla on myös paljon uutta omaa teknologiaa vietäväksi”, hän muistuttaa.
Muutokseen tarvitaan radikaalia ajattelua
Rohkeutta tarttua tilaisuuksiin ja muutokseen kannusti myös osakas Jani Saarinen Vison Alliance Partners Oy:stä.
”Kansainvälisesti kilpailukykyisimmät yritykset ovat kehittäneet itselleen systeemisten muutosten avulla asiakkaita palvelevat toimintatavat ja prosessit”, Saarinen sanoo.
Systeemisillä muutoksilla tarkoitetaan sananmukaisesti koko toiminnan ja monen eri sektorin rajat ylittävän toimintamallin tai prosessin kokonaisvaltaista muuttamista.
”Tällaiset muutokset syntyvät radikaalista ajattelusta, vanhojen tapojen kyseenalaistamisesta, uusien innovaatioiden hyödyntämisestä tai teknologioiden käyttöönotosta. Parhaimmillaan muutokset syntyvät vain yksinkertaisesti oppimalla toisilta ja tekemällä yhteistyötä, jolla tähdätään yhteisiin tavoitteisiin.”
Saarisen mukaan rakentaminen, julkiset palvelut ja tietojärjestelmät ovat usein liian kalliita toteuttaa tai eivät vastaa asiakkaiden odotuksia. Kiinteistö- ja rakennusalan palvelut kuten julkinen terveydenhuolto tai tietojärjestelmähankkeet voidaan kuitenkin toteuttaa nykyistä laadukkaammin, kustannustehokkaammin ja käyttäjiään varten juuri systeemisten muutosten avulla.
”Muutokset edellyttävät rajat ylittävää yhteistyötä sekä aitoa asiakaslähtöisyyttä ja arvoa rahalle -ajattelua”, muistutti Saarinen.