Lukijatutkimus lähenee – Mitä toivot lehdeltä?
Juttuideointia ja suunnittelua. Haastatteluja, kuvauksia, kirjoittamista, kuvankäsittelyä. Palavereja, tapahtumia, matkustamista.
Juttuideointia ja suunnittelua. Haastatteluja, kuvauksia, kirjoittamista, kuvankäsittelyä. Palavereja, tapahtumia, matkustamista. Digikanavien sisällöntuotantoa. Vielä kerran kirjoittamista. Mitä nostetaan printin kanteen? Ketä kannattaisi haastatella? Onko aihe kiinnostava?
Tällaista on toimituksemme arki. Meitä on täällä minä päätoimittajana sekä toimittajana Miia Manner. Lisäksi apunamme liikkuu freelancereita ympäri Suomea. Teemme julkista työtä: aherruksemme tuloksia lähetetään tuhansille silmäpareille printtilehtinä ja digitaalisesti.
Journalistin ohjeiden mukaisesti pyrimme totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen, josta olemme ensisijaisesti vastuussa teille lukijoille. Mistä kaikesta haluatte lukea? Kun kentällä törmäätte talotekniikan kannalta kiinnostavaan aiheeseen, kohteeseen, tekniikkaan, keskusteluun, tutkimukseen tai hankkeeseen, minulle saa laittaa juttuideoista matalalla kynnyksellä sähköpostia. Pienen toimituksemme silmät ja korvat ovat tarkat, mutta kaikkialle emme näe tai kuule.
Talotekniikka-lehtien sisältösuunnitelmia ohjaa lehtikohtainen teema, tässä lehdessä jäähdytys ja kylmätekniikka. Jokaisessa lehdessä on juttuja myös teeman ulkopuolelta. Mitä tahansa talotekniikan kannalta kiinnostavaa juttuideaa voi siis ehdottaa – kunhan kyseessä on aidosti juttuidea eikä esimerkiksi mainos. Kaikki jutut eivät mahdu tai sovi lehteen, mutta kaikki juttuideat luetaan.
Mitä tahansa talotekniikan kannalta kiinnostavaa juttuideaa voi siis ehdottaa – kunhan kyseessä on aidosti juttuidea.
Saamme silloin tällöin teiltä lukijoilta palautetta. Viime aikoina on tullut erityisen paljon kiitosta jutusta, jonka löydät nettisivuiltamme nimellä ”Asentaja vs. suunnittelija – Miten yhteistyötä voisi parantaa?”. Kritiikkiä olemme saaneet muun muassa siitä, että kohdejutuissamme ei nosteta tarpeeksi esiin kohteen talotekniikan suunnittelijaa. Aiheellinen kommentti – varsinkin kun suuri osa teistä lukijoista on juuri suunnittelijoita.
Nyt haluaisimme teiltä tarkempaa palautetta lukijatutkimuksen muodossa. Saat siihen kutsun sähköpostitse. Lukijatutkimus tehtiin viimeksi vuonna 2020, jolloin saimme siihen 340 vastausta. Haastan teidät ylittämään tuon osallistujaluvun. Samalla haastan meidät täällä päässä kehittämään lehteä palautteenne pohjalta yhä kiinnostavammaksi. Sellaiseksi, jota juuri sinä haluat lukea.