Lidlin uuden myymälän aurinkovoimala kattaa jopa 30 prosenttia vuotuisesta sähköntarpeesta

Länsikeskuksen myymälän niin sanotut ohutfilmityyppiset paneelit sopivat hyvin Suomen oloihin, koska ne tuottavat sähköä myös pilvisellä säällä ja koko päivän ajan.
Lidl uusin myymälä Turun Länsikeskuksessa on Suomen ensimmäinen Lidl, joka saa osan tarvitsemastaan energiasta kiinteistökohtaisesta aurinkovoimalasta.
Lidlin kestävän kehityksen strategiaan ja vastuullisuusperiaatteisiin kuuluu uusiutuvien energiamuotojen suosiminen, mikä tukee työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Hollannissa ja Saksassa Lidl on jo saanut hyviä kokemuksia aurinkoenergian hyödyntämisestä myymälöissään. Suomessa kiinteistökohtainen aurinkovoimala otettiin ensimmäisenä käyttöön Turun Länsikeskukseen 21. heinäkuuta avatussa myymälässä.
Länsikeskuksen Lidlin katon 900 aurinkopaneelia muodostavat yhdessä kiinteistökohtaisen aurinkovoimalan, jolla tuotetaan 30 prosenttia myymälän vuositasolla käyttämästä sähköstä.
Paneelit tuottavat niin paljon energiaa, että vuositasolla määrä riittäisi kattamaan 84 keskimääräisen kerrostaloyksiön sähköntarpeen. Vastaavanlaisia aurinkovoimaloita ei Suomessa juuri ole, ja kokonaisteholtaan 149 kWp:n voimala on huomionarvoinen investointi Lidlille.
Voimala tuottaa sähköä myös pilvisellä ja viileällä säällä
Länsikeskuksen myymälän niin sanotut ohutfilmityyppiset paneelit sopivat hyvin Suomen oloihin, koska ne tuottavat sähköä myös pilvisellä säällä. Itä-länsi-suuntaisesti asennetut paneelit pystyvät hyödyntämään auringon energian optimaalisesti koko päivän ajan.
Kaikki voimalan tuottama energia ohjataan Länsikeskuksen Lidlin omaan kulutukseen. Energia käytetään tavanomaisiin myymälätoimintoihin, kuten valaistukseen sekä kylmähuoneiden ja -kalustuksen sähkönkulutukseen.
Jatkossa Lidl tutkii Suomessa aurinkopaneelien asentamisen mahdollisuuden aina uuden myymälän suunnitteluvaiheessa. Lisäksi kartoitetaan mahdollisuuksia tuoda paneeleja jo olemassa oleviin myymälöihin.
”Kiinteistökohtainen aurinkovoimala on iso investointi, mutta hyödyt pitkällä aikavälillä ovat kiistattomat sekä ympäristön että yrityksen toimintakustannusten näkökulmasta”, sanoo Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen.
Myymälän sisäänkäyntialueelle tulee näyttö, joka kertoo reaaliaikaisesti asiakkaille, kuinka paljon sähköä voimala tuottaa.