Lean-oppia linjasaneeraukseen autotehtailta – ”Asentaja on kuningas”

As. Oy Liusketie 2:n linjasaneeraus osoitti, miten esivalmisteet ja tahtituotanto voivat nostaa tuottavuutta merkittävästi. Firan asuntokorjaushankkeissa virtausnopeus on parantunut yli 50 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana.

Firan asuntokorjaukset sai rakennusalan vuoden Lean-teko 2024 -palkinnon Liusketie 2:n hankkeesta, jossa toteutettiin kerrostalon putki- ja energiaremontti. Firan Mikko Leväniemi on edistänyt Firalla Lean-ajattelun jalkauttamista putkiremonteissa.Kuva: Miia Manner

Firan asuntokorjaukset sai rakennusalan vuoden Lean-teko 2024 -palkinnon Liusketie 2:n hankkeesta, jossa toteutettiin kerrostalon putki- ja energiaremontti. Palkinnon myönsi Lean Construction Institute Finland. Palkinnon kriteereissä korostuivat monipuoliset, mutta konkreettiset teot Lean-oppien soveltamisessa rakennusalalla.

Oleellinen asia Lean-rakentamisessa ja tuotannon virtaamisessa myös talotekniikan kannalta on vakioida tuote siten, että pystytään tarkasti kuvaamaan jokaisen asentajan työsuoritus. Asennustekniset ongelmat ratkotaan mahdollisimman kattavasti jo ennalta suunnittelupöydällä eikä niitä jätetä urakan ajalle. 

Firan Mikko Leväniemi on edistänyt Firalla Lean-ajattelun jalkauttamista putkiremonteissa. Liusketiellä hän vastasi saneerauksen yksityiskohtaisesta suunnittelusta. Hän painottaa, että putkiremontti on aina kokonaisuus, jota ei voi jakaa putkeen, sähköön ja rakentamiseen. 

– Aselajijaottelu johtaa helposti ongelmiin. Minun silmissäni työmaalla on vain töitä, jotka pitää saada tehdyksi. Emme halua tehdä hyvää putkiurakkaa, sähköurakkaa, saneerausurakkaa, vaan haluamme tehdä hyvän kylpyhuoneen. 

Aluksi mietitään, mitä halutaan saada aikaiseksi, eli kylpyhuone. 

– Sitten listataan, mitä pitää tehdä, jotta se saadaan tehtyä, ja pohditaan, missä järjestyksessä asiat pitää tehdä.

Sen jälkeen pohditaan, mitkä asiat pitää tehdä ehdottomasti tietyssä järjestyksessä ja mitä asioita voi liikutella ja minkä verran.

– Jaan työt tahteihin, eli suoriteyksiköihin, jotka ovat tehtävissä kahdessa tunnissa yhden asentajan voimin. Sen jälkeen teen listan asentajalle tehtävistä, jotka tehdään jokaisessa kylpyhuoneessa. Lisäksi olen suunnitellut ison määrän esivalmisteita, joiden rooli on nopeuttaa työtä ja saada virtaus hyväksi. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi kannake on valmiina siten, että siinä on sopivan pituiset kierretangot, kiinnitysruuvi ja oikean kokoisen putken kannakkeet ovat mukana ja työohjeet ovat sellaiset, että asentaja tietää, mihin kohtaan kannake kiinnitetään kylpyhuoneessa. 

Leväniemi jatkaa, että hän suunnitteli etukäteen Liusketien materiaalitoimitukset.

– Materiaalit tulivat tasaisesti, muutamaa päivää ennen asennusta, eli missään ei ollut tavaraa kerrallaan liikaa. Tavaraa tuli tasaisesti, sitä asennettiin tasaisesti ja vietiin pois tasaisesti. Menetelmän avulla tavaratoimitukset pystytään aikatauluttamaan monta kuukautta eteenpäin. 

Leväniemi kertoo, että tässä kohteessa pyrittiin tekemään kokonaisuus oman henkilökunnan voimin. 

– Kun säilytämme itsellämme materiaalien tilausvastuun ja asentajat ovat tuntitöissä, niin voimme tarvittaessa pysäyttää työskentelyn. Urakkapalkalla tekevä ei pysähdy hetkeksikään. Me emme optimoi asennettavia putkimetrejä tai aikayksiköitä vaan teemme kerralla valmista, ilman kiirettä. Jos tulee kiire, joudumme pysäyttämään koko junan, sillä seuraavat vaunut tulevat päälle. 

Asentaja on kuningas

Yksi Leanin perusperiaatteista on arvo. Asentaja on arvoa tuottava peluri, kaikki muut ovat tukitoimintoja.

– Kun miettii arvoa, tuotetta ja asiakasta, niin tuote on kylpyhuone ja asiakas on paperilla taloyhtiö, mutta me ajattelemme, että asiakas on asukas. Kuka tekee työmaalla arvoa tuottavaa työtä? En minä, eikä suunnittelija, vaan asentaja, ja arvontuottajan elämän pitää olla mahdollisimman helppoa. 

Kaikki toimenpiteet tähtäävät asentajan työn helpottamiseen. 

– Asentaja ei lähde haahuilemaan mihinkään eikä etsimään osia tai mitään muutakaan mistään. Jos esimerkiksi hän huomaa, että jotain puuttuu, hän ilmoittaa siitä työnjohdolle, joka järjestää puuttuvan osan. Hän pysyy kylpyhuoneessa ja muut tukevat häntä. Asentaja on kuningas.

Työvaiheet on mietitty etukäteen valmiiksi, eikä kukaan tee työmaalla itsenäisiä ratkaisuja. 

– Jos putkiasentajat tekevät kolmea erilaista viemärireittiä, ja sen jälkeen tulee eristäjä, joka tekee kahta erilaista eristystä, ja siihen päälle vesiputkien asentaja, joka tekee kolmea erilaista versiota, niin meillä on jo 18 erilaista kylpyhuonetta. Varianssi leviää ja lähtee lapasesta. Sen vuoksi vakiointi on välttämätöntä.

Ohjeistus edellä 

Kaikki tiivistyy hyvin pitkälti kommunikaatioon, ohjeistuksiin ja perehdyttämiseen. 

– Alalla vallitsee ajatus, että ammattilainen osaa kyllä tehdä työnsä. Jos halutaan tietynlaista, samanlaista jälkeä jokaiseen kylpyhuoneeseen, pitää kertoa yksityiskohtaisesti mitä halutaan. Asentaja ei ole suunnittelija, eikä hänen tehtävänsä ole ratkoa ongelmia. 

Leväniemi oli alkuun ounastellut, että asentajat eivät pitäisi siitä, että heitä ohjeistetaan yksityiskohtaisesti. 

– Päinvastoin, he pitävät siitä, että saavat työnsä tehtyä helposti, eikä tarvitse keksiä purkkaratkaisuja kovassa kiireessä ja paineessa. 

Kuva: Fira/Olli Urpela

Jotta kaikki materiaalit voidaan hankkia etukäteen, pitää tietää tarkkaan, mitä ollaan tekemässä. 

– Tästä päästää seuraavaan Lean-periaatteeseen, joka on arvoketju. Mitä pitää tehdä, että saamme tuotteen valmiiksi? Mitä prosesseja kokonaisuus sisältää? Emme voi ajatella, että putkiasentajan pitää tehdä viemärihajotus, vaan meidän pitää tietää, mihin kohtiin asentajan pitää saada viemärit ja nousu tehtyä, mihin kohtaan hänen pitää laittaa kannakkeita, kuinka pitkiä kannakkeiden pitää olla, jotta kaato tulee oikein. Tällä tasolla pitää tietää, mitä ollaan tekemässä. 

Jotta tälle tasolle päästään, Leväniemi mallinsi kylpyhuoneen yksi yhteen millimetrin tarkkuudella. 

– Tiedän esimerkiksi, minkä kokoinen muhvihaara on fyysisesti, ja olen piirtänyt sen ympärille eristeen, kannakkeen, mutterit ja kierretangot. Jos valmistaja ei ole antanut dwg-kuvia tai tarkkoja mittoja, niin olen mitannut itse oleelliset mitat, esimerkiksi venttiilin pituuden ja halkaisijan ja mallintanut sen.

Prosessi, ei urakka

Jatkuva parantaminen on yksi tärkeä Lean-periaate. 

– Aika usein puhutaan siitä, että putkiremontti on urakka. Me ajattelemme, että se on prosessi, jota optimoidaan. Leanin hukkalajeja eli esimerkiksi odottelua, ylituotantoa ja ylilaatua voidaan pienentää, mutta ennen kuin niihin voi paneutua, niin pitää luoda prosessi. Jos jokainen kylpyhuone on erilainen, minkä lisäksi tulee ulkoista ja sisäistä vaihtelua, ei voida puhua prosessista. 

Merkittävä rooli on myös johtamisjärjestelmällä.

– Teimme kolme kahden tunnin työsuoritetta, lisäksi yksi kahden tunnin slotti oli tyhjä. Käytännössä se käytettiin päivittäispalavereihin, taukoihin ja fiksaamiseen, esimerkiksi jos oltiin myöhässä päivän aikataulusta. 

Päivittäispalaverissa oli joka päivä samat kysymykset: muun muassa olivatko kaikki materiaalit saatavilla, olivatko suunnitelmat hyvät, pystyitkö tekemään työsi hyvin. Kaikki asentajat toivat palavereihin poikkeamat, ja ne laitettiin ylös. Työnjohtajat pitivät päivän päätteeksi palaverin, johon kerättiin kaikki päivän aikana eteen tulleet haasteet. 

– Sitä kautta saimme koottua poikkeamalistan, jota käytiin läpi päivittäin.

Lista lyheni nopeasti. 

– Korjasin materiaalilistoja, esivalmisteita, toimituksia ja suunnittelin uudelleen, kun ongelmia tuli eteen. Niitä tuli toki koko matkan aikana, mutta isoimmat haasteet selätettiin heti alussa. 

 Firan asuntokorjaukset sai rakennusalan vuoden Lean-teko 2024 -palkinnon Liusketie 2:n hankkeesta, jossa toteutettiin kerrostalon putki- ja energiaremontti.  Firan asuntokorjaushankkeissa virtausnopeus on parantunut yli 50 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana, eli noin 15 prosenttia vuosittain. Lean-teko-palkinnon myönsi Lean Construction Institute Finland. Palkinnon kriteereissä korostuivat monipuoliset, mutta konkreettiset teot Lean-oppien soveltamisessa rakennusalalla. Kuva: Fira/Olli Urpela

Tällä menetelmällä virheet huomataan ensimmäisessä asunnossa. 

– Saamme virheet todella nopeasti kiinni, eli emme toista virheitä lukemattomia kertoja. 

Varianssi pitää hyväksyä

Leväniemi sanoo, että lähtötilanteen varianssi pitää hyväksyä. 

– Seinät voivat olla hieman eri paikassa jokaisessa asunnossa. Kävin itse asunnoissa keräämässä tietoa ja lisäsin kaikki mitat Exceliin, jotta sain varianssin selville. Sen jälkeen varianssi ajettiin nurkkaan; yhdeksän osaa on aina samanlaisia ja 10. tehdään mittoihin työmaalla. Eli päätetään etukäteen, mitkä kohdat vakioidaan ja mihin varianssi tulee. 

Leväniemi mainitsee, että rakennusalahan on siitä hyvin erikoinen, että työn tekemiseen asetetaan valvojia tarkkailemaan ja vahtimaan, että työ tehdään kunnolla.

– Tietysti ymmärrän, miksi valvotaan, mutta Leanin arvon tuottamisen ajatusmalliin se ei sovellu. Vaihtelua ei ole, joten ei ole mitään mitä valvoa. 

Leväniemi muistuttaa, että rakennusalan tuottavuuskäyrä ”vetää flättiä”.

– Samanaikaisesti valmistava teollisuus on viisinkertaistanut tuottavuuden 50 vuodessa. Tämä on se lähtökohta, mistä olemme lähteneet liikkeelle. Olemme pohtineet syitä, miksi tuottavuus on pysynyt paikallaan. 

Oppia on haettu esimerkiksi autotehtailta, jotka noudattavat Leanin periaatteita. 

– Näiden oppien avulla olemme jalkauttaneet työkaluja, joilla voimme nostaa tuottavuutta. 

Lue lisää

Katso kaikki