Länsimetron Kaitaan ja Soukan asemat valmistuivat – Kaitaalle asennettiin 210 LV- ja 539 IV-laitetta
Länsimetron toisen vaiheen asemien rakennusurakat valmistuivat toukokuun puolivälissä. Kaitaan ja Soukan asemien rakentaminen toteutettiin YIT:n ja Aren työyhteenliittyminä.
Talotekniikka-lehti
Kaitaan ja Soukan maanalaiset asemat rakennettiin aiemmin louhittuihin tiloihin. Asemaurakoihin kuuluivat asemien tekniikan vaatimat tilat, tekniset kuilut, huoltotunnelit ja yhdystunnelit. Lisäksi rakennettiin asemien sisäänkäyntirakennukset.
Kaitaan aseman yli 20 000 m²:sta suurin osa on tekniikkatiloja, jotka eivät näy metromatkustajille päivittäisessä käytössä. Asemalla on paljon toimintoja, jotka palvelevat myös muuta ratalinjaa. Kaitaan tunnelissa on savunpoistopuhallin, joka palotilanteessa siirtää ilmaa joko asemalle tai asemalta pois. Sieltä syötetään myös tarvittaessa palovettä muille asemille.
– Laiturialueen alla sijaitsee suuri, koko aseman ilmanvaihdosta huolehtiva IV-konehuone. Lisäksi aseman käyttäjien jalkojen alla sijaitsee satoja erilaisia tekniikkaan liittyviä laitteita. Kaitaalle asennettiin muun muassa 210 LV-laitetta ja 539 IV-laitetta, Aren asiakkuuspäällikkö Jari-Matti Satosalmi kertoo tiedotteessa.
Soukan metroaseman maanalaisten tilojen pinta-ala on noin 20 000 m2. Urakkaan kuuluivat tekniset kuilut, kaksi sisäänkäyntiä sekä huoltotunneli. Urakassa valettiin yhteensä lähes 11 000 m3 betonia.
– Soukan kohteen taloteknisten järjestelmien käyttöönotto saatiin vietyä maaliin vaativuudestaan huolimatta. Kohteessa oli 52 eri taloteknistä järjestelmää, Aren talotekniikkapäällikkö Tomi-Pekka Bergius kuvailee tiedotteessa.