Kolajätti saavuttamassa 100-prosenttisen vesitäydennystavoitteen aikataulussa

Yhä useammat yritykset ymmärtävät, että luonnon huomioiminen osana yhtiön liiketoimintaperiaatteita on järkevää liiketoimintaa. Coca-Cola Company ja sen pullottajayhteistyöyritykset ympäri maailmaa ovat vahvistaneet, että organisaation vuodelle 2020 antama vesitäydennystavoite toteutuu etuajassa.

Kansainvälinen Coca-Cola organisaatio korvaa vesitäydennysprojekteillaan jo 94 prosenttia sen juomissa vuonna 2014 kansainvälisesti käytetystä vedestä. Coca-Cola on vuodesta 2004 korvannut 153,6 miljardia litraa vettä niin ihmisyhteisöille kuin luontoon. Vesi on korvattu toteuttamalla 61 maassa yhteensä 209 vesiprojektia, joiden avulla tuotettu puhdas vesi on ohjattu sitä tarvitsevien ihmisten ja luonnon käyttöön.

Sekä juomissa että valmistusprosesseissa käytetyn veden korvaamisen ansiosta Coca-Cola on ensimmäisenä elintarvikealan yhtiönä saavuttamassa tavoitteensa korvata kaikki käyttämänsä vesi.

”Mikään luonnonvara ei ole niin tärkeä ihmiselämälle, ekosysteemeille tai talouksille kuin vesi. Veden käyttäjänä Coca-Cola kantaa osaltaan vastuuta suojella tätä yhteistä luonnonvaraa. Tämän vuoksi Coca-Cola-organisaatio asetti tavoitteen olla vesineutraali eli yhtiöllä on tavoite korvata kaikki käyttämänsä vesi vuoteen 2020 mennessä”, sanoo yhtiön pääjohtaja Muhtar Kent.

”Olemme edistyneet huomattavasti tämän tavoitteen saavuttamisessa ja panostamme edelleen siihen, jotta voimme lopulta palauttaa kaiken käyttämämme veden sekä ihmisille että luonnolle. Työmme jatkuu myös sen jälkeen, kun olemme saavuttaneet vesitasapainon eli palautamme sata prosenttia käyttämästämme vedestä.”

Coca-Cola saavuttaa tavoitteensa korvata juomissa käytetyn vesimäärän erilaisten vesiprojektien avulla. Näitä ovat toimenpiteet veden käytön tehostamiseksi tuotantolaitoksilla ja puhdistetun käytetyn veden palauttaminen alueellisten vesilähteiden ja paikallishallintojen käytettäväksi. Osa vedestä korvataan vesiprojekteilla, joiden avulla parannetaan puhtaan veden saatavuutta ja sanitaatiojärjestelmiä sekä suojellaan vesilähteitä ja lisätään ihmisten tietoisuutta vesiensuojelemiseksi.

Yhtiö sekä sen pullottajayhteistyökumppanit huolehtivat siitä, että perustetut projektit pysyvät yllä ja toimivat myös tulevaisuudessa turvaten alueen vesivarojen saatavuuden. Näiden sekä uusien projektien avulla yhtiö pystyy vastaamaan paitsi paikallisiin vesihaasteisiin myös korvaamaan juomien kasvavan myynnin myötä nousevan vesikorvaustavoitteen.

Coca-Colan vesisitoumus osoittaa, että luontoon tehdyt investoinnit tuottavat hyvää niin yritykselle kuin paikallisyhteisöille, sanoo Mark Tercek, The Nature Conservancy -järjestön pääsihteeri. The Nature Conservancy -järjestöllä on ollut keskeinen rooli määriteltäessä sitä metodologiaa, millä mitataan Coca-Colan juomissaan käyttämän veden korvaamiseksi toteutettavien vesitäydennystoimenpiteiden vaikutusta.

Tieteellinen tekninen asiantuntijaryhmä on tarkistanut vesitäydennyksen mittausperiaatteiden hyväksyttävyyden ja tarkkuuden. Vesiprojektit tarkistetaan vuosittain ja niiden vaikuttavuus arvioidaan kyseisen menetelmän avulla. Jokaisen projektin esittely sekä näistä syntyvä vesitäydennys ja sen verifiointi on sisällytetty yhtiön vuoden 2015 vesi täydennyskatsaukseen. Raportin on laatinut LimnoTech ja sen on varmentanut ja tarkistanut Deloitte.

Veden korvaamisen mittaamisen metodologia: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/jms/article/view/28896

Coca-Colan vesitäydennysraportti: http://assets.coca-colacompany.com/e1/42/f74e22fc4599aace62d8fcc0f680/quantifying-water-replenish-benefits-in-community-partnership-projects.pdf

 

Lue lisää

Katso kaikki