Kehäradan glykoli turmelee rakenteita

Liikennevirasto teetti VTT:llä tutkimuksen Kehäradan tunneliin vuotaneen glykolin vaikutuksista betoni- ja rakenneteräsrakenteisiin. Tutkimuksen mukaan glykoli lyhentää rakenteiden käyttöikää.
Saatujen tulosten perusteella Kehäradan tunnelissa vallitseva kemiallinen ympäristö aiheuttaa teräs- ja betonimateriaalien turmeltumista. Turmeltuminen on nopeaa, eikä hyväksyttävään 50–100 vuoden käyttöikään päästä tavanomaisilla ratkaisuilla.
Koska tunneliin tuleva vesi sisältää edelleen etyleeniglykolia, jonka käyttö alueella lopetettiin jo 15 vuotta sitten, kemiallisen rasituksen voidaan arvioida jatkuvan myös tulevaisuudessa, ellei rakenteita saada suojattua glykolin hajoamisessa syntyviltä aggressiivisilta kalliovesiltä.
Liikennevirasto on tehnyt tarjouspyynnön vaihtoehtoisten ratkaisujen suunnittelusta ja tilaa ideasuunnitelman kaikkiaan seitsemältä suunnittelutoimistolta. Näistä 2 – 4 erilaista ratkaisua kehitetään yleissuunnitelmiksi, jotka sisältävät teknisen ratkaisun, riskienhallinnan ja kustannusarvion toteuttamisesta. Suunnitelmien valmistumisaikataulu on huhtikuun 2011 loppuun mennessä.
Kokonaisuudessaan glykoliongelman arvioidaan aiheuttavan 20 miljoonan euron lisäkustannukset, jotka koostuvat muun muassa erilaisista selvityksistä, tunnelin rakentamisen keskeytymisestä selvitysten ajaksi, korjausten suunnittelusta ja glykolin aiheuttamista lisävaatimuksista rakentamiselle.www.keharata.fi

Mainos

Lue lisää

Katso kaikki