Gustavsberg- ja Vatette-brändit suomalaisomistukseen
Kuva: Miia Manner
Villeroy & Boch -konserni ja suomalainen saniteettikalustevalmistaja Oras Group ilmoittivat tänään sopineensa Villeroy & Boch -konsernin Pohjois-Euroopan Gustavsberg- ja Vatette-liiketoimintojen yrityskaupasta, kerrotaan Villeroy & Bochin tiedotteessa.
Kauppa sisältää molemmat brändit sekä kaikki niihin Pohjois-Euroopassa liittyvät toiminnot, mukaan lukien Ruotsissa sijaitsevan tuotantolaitoksen ja varaston. Kaupan toteutuessa 330 Gustavsbergin ja Vatetten työntekijää siirtyy Oras Groupin palvelukseen.
Yrityskauppa on merkittävä strateginen askel molemmille yhtiöille. Oras Group vahvistaa sen myötä asemaansa johtavana saniteettikalusteiden toimittajana Pohjois-Euroopassa ja laajentaa strategisesti tarjontaansa kokonaiseksi kylpyhuonetoimittajaksi, jonka valikoima ulottuu kylpyhuonekalusteista hanoihin.
– Tämä yrityskauppa on meille todella jännittävä askel. Yhdessä Gustavsberg- ja Vatette-brändien sekä niiden täydentävän tarjonnan kanssa voimme rakentaa todellisen ’yhden pysähdyksen kaupan’ ja luoda arvoa kaikille asiakkaillemme, sanoo Oras Groupin toimitusjohtaja Kari Lehtinen tiedotteessa.
– Portfolion laajentamisen ja liiketoiminnan kasvun lisäksi kauppa tuo meille arvokasta osaamista, erityisesti Gustavsbergin vahvan kuluttajalähtöisen lähestymistavan. Meillä on mahdollisuus oppia toisiltamme ja hyödyntää verkostojamme, mikä tekee tästä yrityskaupasta keskeisen kasvun ajurin tulevaisuudessamme.
Vuonna 2024 Gustavsbergin ja Vatetten yhteenlasketut nettomyyntitulot olivat 93 miljoonaa euroa, kun taas Oras Groupin myynti oli yhteensä 200 miljoonaa euroa.
Kauppa on osa Villeroy & Boch -konsernin strategiaa virtaviivaistaa toimintaansa ja keskittyä entistä enemmän kahteen globaaliin brändiinsä, Villeroy & Boch ja Ideal Standard. Yhtiö tavoittelee kasvua ydinkategorioissaan – saniteettiposliinissa, kalusteissa ja suihkuratkaisuissa – sekä tärkeillä markkina-alueilla ja jakelukanavissa.
– Tämä on tärkeä askel Villeroy & Boch -konsernin globaalien kasvusuunnitelmien toteuttamisessa. Yksinkertaistamalla toimintaamme voimme keskittää täyden huomion kahteen vahvaan brändiimme ja samalla säilyttää läsnäolomme Pohjois-Euroopan markkinoilla, kommentoi Villeroy & Boch AG:n toimitusjohtaja Gabi Schupp tiedotteessa.
Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä.
