Geberitin alkuvuosi: kasvu jatkuu
The Geberit Groupin vuoden yhdeksän ensimmäistä kuukautta ovat jatkuneet kasvun merkeissä. Yrityksen globaalit markkinat ovat taanneet suotuisan etenemisen kansainvälisestä talouskriisistä huolimatta.
Geberitin alkuvuoden myynti nousi edelliseen vastaavaan jaksoon verrattuna 1,4 prosenttia 1,96 miljardiin euroon (vastaava jakso viime vuonna 1,93 miljardia euroa). Alkuvuoden kassavirta kasvoi 7,2 prosenttia 554,2 miljoonaan euroon ja liikevoitto 7,8 prosenttia 490,9 miljoonaan euroon.
Geberitin alkuvuoden myynti kasvoi Isossa-Britanniassa ja Irlannissa 36,8 prosenttia, Ranskassa, Benelux-maissa ja Pohjoismaissa kymmenisen prosenttia, muualla Keski- ja Itä-Euroopassa 13,7 prosenttia.
Myynti väheni Saksassa 1,5 prosenttia ja Iberian niemimaalla 3,4 prosenttia
Kaukoidän ja Tyynenmeren alueilla kasvua oli 26,9 prosenttia, Lähi-Idässä ja Afrikassa 26,4 prosenttia. Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Geberit pääsi Yhdysvalloissa 3,6 prosentin kasvuun.
Yrityksen johto pitää koko vuoden tuloksen ennustamista vaikeana nykyisessä taloustilanteessa, mutta odottaa orgaanisen kasvun olevan neljän, kuuden prosentin luokkaa ja ennustaa, että koko vuoden tulos on plusmerkkinen edellisten vuosien lailla.