Empower laajentui Vattenfallin siivittämänä Tanskan energiamarkkinoille

Empower vastaa Vattenfallin asiakkaiden sähkönkulutuksen mittaamisesta ja yhtiölle kuukausittain toimitettavista laskutustiedoista, joiden perusteella yhtiö laskuttaa asiakkaitaan.
Tanskassa tuli huhtikuun alussa voimaan uusi sähkömarkkinoita muuttanut lainsäädäntö. Vattenfall mukautti järjestelmiään vastaamaan uutta markkinamallia. Tähän työhön se valitsi kumppanikseen Empowerin.
Uudessa mallissa kaikki Tanskan sähkönmyyjät laskuttavat myös sähkönsiirtomaksut asiakkailtaan. Sähkönmyyjiltä tämä on edellyttänyt muutoksia palveluprosesseihin. Kuluttaja-asiakkaat saavat nyt asiakaspalvelun ja laskut yhdeltä toimijalta.
Palvelutoimitukseen sisältyy uuden keskitetyn viestinkäsittelyjärjestelmän käyttöönoton lisäksi jatkuva mittausarvojen keruu ja tanskalaisasiakkaiden kuukausittainen laskutus. Käytännössä Empower vastaa Vattenfallin asiakkaiden sähkönkulutuksen mittaamisesta ja yhtiölle kuukausittain toimitettavista laskutustiedoista, joiden perusteella yhtiö laskuttaa asiakkaitaan. Empower hoitaa myös kuluttaja-asiakkaiden sähköntoimittajan vaihdoksiin liittyvän hallinnoinnin.
Kaikki sähkömarkkinoihin liittyvä tieto kulkee Suomessa sijaitsevan keskuspalvelimen kautta, joka on yhteydessä Tanskassa sijaitsevaan energiakeskukseen. Uusi palvelualusta otettiin käyttöön huhtikuun alusta, ja ensimmäiset laskut laadittiin toukokuun alussa.
Vattenfall valitsi palveluntoimittajaksi Empowerin siksi, että yhtiöllä on joustava alusta, jolla tämän tyyppisiä sähkömarkkinapalveluja voidaan ottaa käyttöön kaikissa Pohjoismaissa nopeasti ja helposti. Vattenfall on Empowerin asiakkaana myös Suomessa, missä yhtiö valvoo Vattenfallin vesivoimatuotantoa.