Uponorin tekniikka jäähdyttää Euroopan suurimpiin kuuluvan kauppakeskuksen
Portugaliin toukokuussa 2009 valmistuva Dolce Vita Tejo, yksi Euroopan suurimmista kauppakeskuksista, viilennetään Uponorin lattiajäähdytystekniikalla. Lissabonin lähistölle valmistuvassa 423 000 neliön kauppakeskuksessa on 300 kauppaa ja 9 000 pysäköintipaikkaa.
Dolce Vita Tejon kauppakeskus on uusimpien eurooppalaisten kauppakeskustrendien mukainen, sillä se on suunniteltu niin ostoksilla käymiseen kuin myös sosiaaliseen kanssakäymiseen ja vapaa-ajan viettoon. Keskuksen yhteyteen valmistuu muun muassa teemapuisto lapsille.Kauppakeskuksen rakennuttaja, espanjalainen kiinteistökehitysyhtiö Chamartin Inmobiliaria, panostaa kohteessa kestävän kehityksen mukaisiin ratkaisuihin. Etenkin energiatehokkuuteen ja primäärienergian kulutukseen vaikutetaan niin arkkitehtonisin kuin teknisinkin ratkaisuin.
Kauppakeskus hyödyntää aktiivisesti luonnon valoa. Rakennuksen katto tehdään materiaalilla, joka suodattaa auringon ultraviolettivaloa mutta säilyttää valoisuuden, jolloin sähköä kuluttavaa valaistusta voidaan vähentää. Samaa materiaalia käytettiin mm. Pekingin olympialaisten kuplan muotoisessa uimastadionissa.
Auringonvalon lämmittävä vaikutus kompensoidaan Uponorin lattiaviilennyksen avulla. Suuressa tilassa sisäilmastoa olisi vaikea hallita perinteisen ilmastoinnin avulla. Kun jäähdytys tulee lattian kautta, lämpötila saadaan miellyttäväksi juuri siellä, missä ihmiset liikkuvat eli noin 2,5 metrin korkeudelle saakka. Lattian lämpötila säilyy koko ajan noin 19-20 asteessa. Lattiaviilennyksen avulla saavutetaan huomattavia säästöjä energiankulutuksessa.
Uponor kehitti vesikiertoisen viilennyksen konseptin 1990-luvun puolivälissä, ja toi sen ensimmäisenä markkinoille Saksassa. Kiinnostus tätä uutta, energiaa säästävää teknologiaa kohtaan on voimakkaassa nousussa eri puolilla maailmaa. Yksi Uponorin tunnetuimmista referensseistä on Bangkokin kansainvälinen lentokenttä.