Espooseen rakentuu pysäköintilaitos, jossa on latauspisteet 800 sähköautolle – ”Sähkön tehontarve on ollut taloteknisessä suunnittelussa merkittävä tekijä”

Kuva: Caruna

Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemen toimistorakennuskeskittymään saapuminen omalla autolla helpottuu, kun 1 600-paikkainen pysäköintilaitos otetaan käyttöön. Halliin on suunnitteilla 800 sähköauton latauspistettä, kertoo Caruna tiedotteessaan.

Espoon Keilanimeen rakennetaan valtavaa pysäköintilaitosta, jonka päätoteuttajana toimii YIT. Laitokseen tulee yhteensä 1 600 pysäköintipaikkaa, joista puolet varustetaan sähköauton latauspisteillä.  Loputkin paikat varaudutaan varustamaan latauspisteillä tulevaisuudessa.

Rakennustyöt käynnistyivät syksyllä 2022, ja arvioiden mukaan pysäköintilaitos otetaan käyttöön vuonna 2026. Pysäköintilaitos on HGR Property Partnersin, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen ja YIT:n perustaman, Keilaniemen Kiinteistökehitys Strike Ky-yhteisyrityksen kehittämä ja toteuttama hanke.

− Isojakin pysäköintihalleja löytyy Suomesta jo ennestään, mutta Keilaniemen poikkeukselliseksi tekee latauspisteiden suuri määrä, joka on mitoitettu pitkälle tulevaisuuden tarpeisiin, kommentoi Carunan innovaatiopäällikkö Verneri Kohonen tiedotteessa.

YIT:n projektipäällikkö Paula Kaartisen tiedossa ei ole vastaavan kokoisia ja näin laajasti sähköistettäviä pysäköintilaitoksia. Pysäköintihallin on suunnitteilla pääsääntöisesti keskinopeita latauspisteitä, joiden maksimiteho on 22 kW, mutta pääjärjestelmämitoituksissa ja fyysisissä tilavarauksissa valmistaudutaan myös koko hallin varustamiseen sähköautolatauspistein.

− Halliin tulee keskinopeiden latauspisteiden lisäksi pikalatauspisteitä. Sähkön tehontarve onkin ollut pysäköintilaitoksen taloteknisessä suunnittelussa merkittävä tekijä, vaikka kuormanhallintaa luonnollisesti tullaan käyttämään. Suuri latauspaikkojen määrä ei sinällään kuitenkaan vaikuta ilmanvaihdon ja savunpoiston suunnitteluun, Kaartinen sanoo.

Suuri määrä latauspaikkoja vaikuttaa myös Espoon sähkönkulutukseen. 

− Tulevaisuudessa Suomen sähköautojen määrät ovat sadoissatuhansissa, joten kyllä tässä puhutaan varsin isosta sähkön tarpeesta. Latauspaikkojen yhteydessä on mahdollista hyödyntää kulutusjoustoa tai kuormanhallintaa, mutta kyllä nyt yleisesti Espoossa sähkön käyttö ja tarve kasvavat.

Suuri määrä sähköautoja mahdollistaa kulutusjouston

Työpaikkapysäköinnin etu siinä, että auto seisoo paikallaan tyypillisesti noin kahdeksan tuntia. Silloin tavallista hitaampi latausvauhti riittää ja akut saadaan täyteen hieman matalammalla teholla. Se auttaa hillitsemään verkon kulutuspiikkejä. 

Kulutusjoustolla tarkoitetaan sähkönkulutuksen hetkellistä vähentämistä, lisäämistä tai siirtämistä toiseen ajankohtaan. Se on erinomainen keino tasoittaa kulutuspiikkejä. Keilaniemen pysäköintihallin latauspisteiden iso määrä tekee hallin sähkönkulutuksesta merkittävän, jolloin joustopotentiaali on suuri.

− Pysäköintihallia varten Carunan toimittamaan liittymään voidaan tehdä dynaamista kuormanhallintaa. Se tarkoittaa, että määritellään yhdessä latauspisteiden kanssa, mikä latauspaikka käyttää sähköä kuinkakin paljon, Kohonen kertoo. 

Lue lisää

Katso kaikki