Aurinkosähköä kotiin -kampanja kerää tarjouksia kuluttajakohteisiin

Motiva kerää yrityksiltä tarjouksia aurinkosähköjärjestelmien mallikohteista aurinkosähkökampanjaan.

Kuluttajat pääsevät vertailemaan avaimet käteen -järjestelmiä toimittavia yrityksiä sekä laite- ja hintatietoja Aurinkosähköä kotiin -kampanjasivulla 4.3. alkaen. Kampanjan yhteistyökumppanina on Suomen Omakotiliitto.

Kampanjassa kerätään tänä vuonna toista kertaa valtakunnallisesti tarjouksia omakotitaloihin sekä rivi- ja kerrostaloihin tai pk-yritysten käyttöön soveltuvista aurinkosähköjärjestelmistä. Pienempi 3-6 kWp:n järjestelmä soveltuu useimpien omakotitalojen tarpeisiin, suurempi 10-20 kWp:n järjestelmä kattaa puolestaan rivi- ja kerrostalojen sekä pk-yritysten sähkönkulutuksen. Kampanjahintojen tulee olla voimassa vähintään kesäkuun loppuun saakka.

”Avaimet käteen -toimitus on helppo tapa vertailla tarjouksia ja takuuaikoja. Järjestelmä kannattaa hankkia asiantuntevalta yritykseltä, joka suunnittelee, mitoittaa ja asentaa sen. Kokonaisuus on hyvissä käsissä, jos yrityksessä on lisäksi aurinkosähköjärjestelmän asennukseen sertifioitu asentaja”, asiantuntija Milja Aarni Motivasta toteaa.

Aurinkosähköä kannattaa tuottaa ensisijaisesti omaan käyttöön esimerkiksi käyttöveden tai tilojen lämmitykseen, jäähdytykseen tai vaikkapa sähköauton lataukseen. Usein taloudellisinta on, kun järjestelmä mitoitetaan kattamaan noin viidennes kokonaissähkönkulutuksesta. Keskikokoisessa ei-sähkölämmitteisessä pientalossa siihen riittää noin 20 m2 aurinkopaneeleita.

”Olemme lisänneet kampanjasivustolle suuntaa-antavan laskurin, jonka avulla saa arvion omaan käyttöön soveltuvan paneeliston koosta ja tehosta. Laskurin hinta-arvio perustuu viime vuonna saatujen kampanjatarjousten keskihintaan, joka oli pienemmässä kokoluokassa noin 1 900 euroa/kWp.”

Aurinkosähkö on helppo ja luotettava tapa tuottaa puhdasta sähköä turvallisesti ja lisätä energiaomavaraisuutta. Paneelit ovat pitkäikäisiä eikä järjestelmä juurikaan kaipaa huoltoa. Suomalaisten aurinkosähköinnostus näkyi jo viime vuonna, eikä Aarni usko kiinnostuksen laantuneen – päinvastoin.

Jätä kommentti

*

*