Onninen laajentaa myymäläverkostoaan
Digiaika ei uhkaa perinteistä tukkukauppaa, kivijalkamyymälät ja verkkopalvelut täydentävät edelleen toisiaan.
Digiaika ei uhkaa perinteistä tukkukauppaa, kivijalkamyymälät ja verkkopalvelut täydentävät edelleen toisiaan.
Teknisten tuotteiden tukkukauppa Onninen laajentaa toimintaansa. Maaliskuussa Pasilaan avatun Onninen Express -myymälän lisäksi Onninen avaa seuraavan kuuden kuukauden aikana uudet myymälät myös Mikkeliin ja Riihimäelle.
Kaikissa Onnisen myymälöissä on varmistettu turvallinen asiointi myös korona-aikana. Kivijalkaverkoston lisäksi Onnisen digitaaliset palvelut ovat vahvassa kasvussa.
Onninen laajentaa myymäläverkostoaan toukokuussa entistä isommalla myymälällä Mikkelissä ja perustamalla ensi syyskuussa täysin uuden myymälän Riihimäelle. Onnisella on Suomessa kaikkiaan 53 Onninen Express -myymälää.
– Koronaepidemia vaikuttaa teknisen tukkukaupan toimintaan tällä hetkellä vain vähän. Meille tärkeintä on varmistaa asiakkaidemme ja työntekijöiden turvallisuus ja terveys kaikissa tilanteissa, Onnisen Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Martti Forss sanoo.
– Asiointiturvallisuuden varmistamisen lisäksi olemme tänä vuonna jatkaneet Onninen Express -myymäläverkoston kehittämistä suunnitelmiemme mukaisesti. Uusia ja uudistettuja myymälöitä avataan erityisesti kasvukeskuksissa, joihin myös rakentaminen entistä enemmän keskittyy.
Forss painottaa, että Onninen on teknisen tukkukaupan alan ainoa ison kokoluokan kotimainen toimija.
– Olemme tässä tilanteessa erityisen iloisia, että voimme myös palkata lisää henkilöstöä ja työllistää Suomessa. Asiointi Onnisella on myös teko suomalaisuuden puolesta, jatkaa Forss.
– Koronaepidemian vaikutus myymälöissä näkyy eniten noutopalvelun kasvaneena suosiona: Asiakkaat tilaavat verkon kautta haluamansa tuotteet, jakelukeskuksessa kerätään tuotteet valmiiksi noutopaketiksi ja asiakas hakee sen myymälän noutopisteeltä. Noutopalvelun suosio säilynee korkealla myös poikkeustilanteen jälkeen, kertoo Onninen Express -myymälöiden johtaja Kimmo Huttunen.
Onnisen oma mobiilisovellus helpottaa asiointia myymälöissä. Sovelluksen avulla ostettavat tuotteet voi skannata omalla älypuhelimella suoraan ostoskoriin, jolloin tuotteiden keräily ja asiointi kassalla sujuvat nopeammin ja hygieenisemmin.
– Älypuhelimeen ladattavan Onnisen sovelluksen suosio on suorastaan räjähtänyt. Onnisella on ollut oma mobiilisovellus jo pari vuotta, mutta kevään aikana sen käyttö on kasvanut niin, että joissakin myymälöissä jopa neljäsosa kaikista ostoksista skannataan omalla puhelimella, Huttunen sanoo.
Verkkokauppa-asiointi vahvassa kasvussa
Onnisen verkkokaupalla on jo toistakymmentä tuhatta aktiivista kävijää. Uusien käyttäjien määrä ja käyntimäärät kasvavat kuukausittain.
– Useimmat asiakkaistamme hyödyntävät ostamiseen useita eri kanavia. Vaikka tuotteen noutaisi myymälästä, verkossa on helppo vertailla eri tuotteita ja tarkistaa myymäläsaatavuus. Uudet digitaaliset ratkaisut ja kasvava kivijalkamyymäläverkostomme täydentävätkin toinen toisiaan, Forss kertoo.
Forss muistuttaa, että tämä on poikkeuksellista aikaa. Nyt pitää ennen kaikkea varmistaa turvallisuus ja niin asiakkaiden kuin omankin henkilökunnan terveys.
Tätä silmällä pitäen Express-myymälöissä tehdään samantyyppisiä ratkaisuja kuin muillakin toimialoilla. Siellä on lisätty siivousta ja asennettu pleksejä.
– Myös etätyötä on lisätty, mutta koko tämän ajan olemme tehneet myös asiakaskäyntejä, jos asiakkaat ovat sellaisia halunneet. Kaikkien kotitilanne ei ole samanlainen, joten olemme antaneet ihmisille mahdollisuuden tarvittaessa olla myös työpaikalla, Forss painottaa.
Alkuvuosi hyvässä vauhdissa
– Meillä on ollut erittäin menestyksekäs alkuvuosi ja olemme kasvattaneet markkinaosuuksiamme, mutta myös koko toimiala on plussalla. Siinä mielessä tilanne on hyvä, Forss kertoo.
– Ensimmäisellä kvartaalilla Onnisen liikevaihto kasvoi Suomessa huikeat 13,9 prosenttia. Sekin kertoo, että vuosi lähti käyntiin erittäin hyvin. Eli toistaiseksi meidän toimialamme on selvinnyt tästä tilanteesta varsin hyvin.
Alkuvuoden menestykseen on useitakin syitä, mutta yksi tällainen oli Forssin mukaan suotuisat sääolosuhteet. Etelä-Suomessahan ei talvea ollut käytännössä lainkaan, joten esimerkiksi infrahankkeet ovat pyörineet mukavasti koko ajan läpi talven.
– Lisäksi pyrimme koko ajan laajentamaan sekä asiakas- että tuotekantaamme. Mutta mitään yksittäistä erityistä selitystä alkuvuoden hurjalle kasvuvauhdille ei kuitenkaan löydy sitä kautta, Forss toteaa.
– Olemme toki panostaneet myyntiin, myyjien määrään sekä jakeluverkostoomme. Sitä kautta olemme voittaneet markkinoita sekä kilpailijoiltamme että ehkä myös sellaisilta toimijoilta, joita emme välttämättä tunnista.
Forss muistuttaa, että tämä on jälkisyklinen toimiala, eli mahdolliset korona-vaikutuksetkin tulevat näkyviin hitaasti. Mahdollisessa taantumassa – josta emme tiedä, tuleeko edes sellaista – myös toipuminen on hidasta.
Kumpaankaan suuntaan eivät reaktiot ole nopeita, koska projektit ovat pitkäkestoisia. Jopa eräänlainen trampoliiniefekti on mahdollinen. Silloin ala ei ehdi reagoida markkinoihin, kun tilanne palaa jo ennalleen.
– Julkisuudessa on ollut paljon puhetta muun muassa siitä, että valtio lähtee tukemaan infrahankkeita ja taloutta. Jos niissä toimitaan riittävän nopeasti, ei notkahdusta tapahdu välttämättä lainkaan.
teksti: Heikki Heikkonen