Keilaniemen tunneli luovutettiin nollavirheluovutuksena
Toukokuussa Espoon Keilaniemeen valmistui lähes puolen kilometrin mittainen liikennetunneli, jonka sähköurakoinnista vastasi Are.
Toukokuussa Espoon Keilaniemeen valmistui lähes puolen kilometrin mittainen liikennetunneli, jonka sähköurakoinnista vastasi Are.
SRV Infra valitsi kilpailutuksen ja asiantuntijamäärityksen kautta Aren sähköurakkakumppanikseen Keilaniemen tunneliprojektiin helmikuussa 2018. Are sai hoidettavakseen tunnelin sähköistyksen lukuun ottamatta sähkön pääjakelua, tunnelin valaisintoimituksia ja liikenteenhallintajärjestelmää.
”Erityisen kovat laatukriteerit yhdistettynä vaativaan maanalaiseen ympäristöön pitivät huolen siitä, että rima pysyi todella korkealla alusta asti. Etenkin kevättalvella 2018 olosuhteet olivat haastavat, kun jäätävä merituuli puhalsi läpi tunnelien”, kertoo Aren yksikönpäällikkö Ville Vilska.
Avainasemassa monipuolinen projektinhallinta
Are huolehti tunnelin sähkötiloista, sähkönjakelusta sekä yleis- ja turvavalaistuksesta. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluivat muun muassa LVI-laitteiden sähköistys sekä kaasusammutus-, äänievakuointi-, paloilmoitin- ja yleiskaapelointijärjestelmät.
Hankkeen toteuttava yksikkö oli toimitilarakentamisen sähköyksikkö Vantaalla. SRV Infran PJU- järjestelmien hankinnoista, toteutuksesta ja vastaanotosta vastannut Jarmo Leskisenmielestä Aren toiminta sekä yhteispeli eri osapuolten välillä olivat avainasemassa projektin onnistumisessa.
”Näin suuressa projektissa erityisen tärkeää on aktiivinen aikataulun seuranta sekä muiden tekijöiden ja teknisten rajapintojen huomioiminen. Myös lisä- ja muutosprosessien hallinta niin talouden kuin toteutuksenkin näkökulmasta on ehto projektin onnistumiselle”, Leskinen sanoo.
Harvinainen tilanne
Kohteen vaativuutta lisäsi se, että tunnelin sähköjärjestelmät muistuttavat ominaisuuksiltaan teollisuusympäristöjen järjestelmiä. Are, SRV Infran sekä käyttäjän edustajat testasivat niiden toimintaa useita viikkoja kestäneissä järjestelmätodennuksissa sekä yhteiskoekäytöissä, joissa pieninkin laatuvirhe tai toiminnallinen virhe olisi ollut esteenä liikennekäyttöön avaamiselle.
Kohde luovutettiin toukokuussa Aren mukaan nollavirheluovutuksena: kaikki valvojien ja viranomaisten kierroksillaan havaitsemat virheet ja puutteet oli korjattu tunnelin luovutukseen mennessä.
”Tämä on hyvin harvinainen tilanne. Rakennusalalla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että urakka on luovutettaessa virheellinen, mikä johtuu tiukoista aikatauluista ja puutteista suunnitelmissa”, Vilska sanoo.
Liikennekäyttöön Keilaniemen tunneli avattiin 4.6.2019. Arella on jatkossakin merkittävä rooli tunnelin toiminnassa, teknisten järjestelmien käytettävyyden ja kunnossapidon osalta.
”Tunnelin liikenne ei saa katketa koskaan suunnittelematta. Keräsimme kaiken luovutus- ja huoltomateriaalin kohdetta varten perustettuun tietoportaaliin. Dokumentaation tarkkuus onkin tässä projektissa normaalia suurempi. Kohde on myös liitetty Aren sähköpäivystykseen, ja kriittisimpiä varaosia on toimitettu paikan päälle.”