Vuoden Reilu kaukolämpö -yritykset valittu
Asiakkaiden mielipiteiden aktiivinen kuunteleminen kaukolämpöpalveluiden ja viestinnän suunnittelussa toi tunnustusta Fortum Power and Heat Oy:lle ja Kotkan Energia Oy:lle. Vuoden Reilu kaukolämpö -palkinnot jaettiin keskiviikkona 27.8.2014 Kaukolämpöpäivien yhteydessä.
— Kaukolämpöasiakkaiden kuunteleminen ja huolenpito tuottaa palkintoja ja ennen kaikkea tyytyväisiä asiakkaita, jotka voivat iloita uusista tuotteista, toteaa palkintoraadin puheenjohtaja Martti Luukko Kuluttajaliitosta.
Palkituista yrityksistä Fortum Power and Heat Oy on ottanut aktiivisesti asiakkaat mukaan erilaisiin tuotekehitys- ja viestintähankkeisiin. Yhtiön asiakassuhteiden hoitaminen on ollut suunnitelmallista — työn tuloksena on syntynyt asiakaslähtöisiä tuotteita ja ymmärrettävää viestintää.
— Olemme ottaneet asiakkaat mukaan tuotekehityshankkeisiin ja kokemukset niistä ovat olleet kaikkien kannalta erinomaisia. Siksi haluamme toivottaa asiakkaamme jatkossakin tervetulleiksi projekteihimme ja antamaan palautetta meille, toteaa Miikka Veikkola Fortumilta.
Asiakkaista kellon ympäri huolehtiva kaukolämmön päivystysjärjestelmä ja siihen liittyvä palvelutoiminta toivat palkinnon Kotkan Energia Oy:lle. Yhtiön tekemä työ ja asiakkaista huolehtiminen näkyvät korkeana asiakastyytyväisyytenä. Samalla yritykseen on syntynyt kokonaan uudenlaista palveluliiketoimintaa.
— Vaikka kaukolämpötuotteen laatu on Suomessa korkea, voidaan sen ympärille rakentaa monia uusia asiakkaita kiinnostavia palveluita, toteaa Kotkan Energia Oy:n Timo Inkeroinen.
— Kaukolämpöyritysten kannattaa olla aktiivisia tai muuten palveluiden kysyntä valuu muille yrityksille.
Asiakasteot ja innovaatiot
Asiakasteko-sarjassa voitto jaettiin Savon Voima Oy:n ja Fortum Power and Heat Oy:n välillä.
Savon Voima Oy on toiminnallaan edistänyt asiakkaidensa lämmitysjärjestelmien oikeanlaista, energiatehokasta ja turvallista toimintaa. Savon Voima Oy on viimeisten kahden vuoden aikana tarkistanut kaikkien 2900 asiakkaansa lämmönjakolaitteet ja raportoinut laitteiden mahdollisista puutteista asiakkailleen. Vikoja havainnollistavaa kuvamateriaalia ja toimintaohjeita yhtiö on lähettänyt yli tuhannelle asiakkaalleen.
Fortum Power and Heat Oy palkittiin myös Asiakasteko-sarjassa. Asiakkaiden kanssa kehitetty uusi sähköpostiin perustuva seurantaraportointijärjestelmä oli raadin mielestä palkinnon arvoinen.
— Asiakkaiden arkeen tutustuminen johtaa sellaisten palveluiden kehittämiseen, jotka oikeasti helpottavat asiakkaiden arkea, raati toteaa perusteluissa.
Innovaatio-sarja
”Asumismukavuutta ja energiatehokkuutta kaupunkilaisille” -innovaation avulla Helsingissä pyritään vaikuttamaan tulevaisuuden rakentamiseen ja kaupunkisuunnitteluun. Jos esimerkiksi tulevaisuuden rakennuksissa olisi nykyistä suuremmat ikkunat, voitaisiin ikkunoista tulviva lämpö ottaa talteen kaukojäähdytysjärjestelmän avulla.
Kunniamaininta
Wiitaseudun Energia Oy sai kilpailussa kunniamaininnan. Viitasaarella toimiva pieni kaukolämpöyritys on lyhyen ajan kuluessa kehittänyt palvelujaan ja etsinyt uusia toimintamalleja asiakkaiden kanssa. Asiakkaiden vesimittareiden lukeminen kaukolämmön etälukujärjestelmällä, vesi- ja kaukolämpölaskujen yhdistäminen sekä kaukolämpöjärjestelmän avaimet käteen -toimitukset ja maksuaikajärjestelyt ovat hyviä esimerkkejä uudenlaisesta ajattelusta.
— Wiitaseudun Energia Oy:n asenne sopii esimerkiksi muillekin kaukolämpöalan yrityksille, raati toteaa.
Vuoden Reilu kaukolämpö yritys -kilpailu järjestetään joka toinen vuosi. Reilu kaukolämpö -raadissa ovat mukana Suomen Kiinteistöliitto ry, Suomen Isännöintiliitto ry, Senaatti-kiinteistöt, Kuluttajaliitto sekä Energiateollisuus ry.
Energiateollisuus ry:n organisoima Asiakasteko- ja innovaatiokilpailu järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja raadissa ovat ET:n lisäksi edustettuina Suomen Kiinteistöliitto ry, Aalto yliopisto, Sitra ja Kuluttajalehti.