Uusi palvelu helpottaa kerrostalojen huoltotöitä

Rakennuksen tietomalliin on yhdistetty tieto esimerkiksi eri laitteiden käytöstä, huolto-ohjeista sekä automaatiojärjestelmistä.

Fira, asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) ja Vantaan kaupungin vuokrataloyhtiö VAV Asunnot Oy ovat kehittäneet yhteistyössä verkkosovelluksen, jonka avulla helpotetaan sekä asukkaiden että talon huollosta vastaavien ammattilaisten elämää. Uudenlainen Kotio-palvelu otetaan käyttöön ensimmäiseksi Vantaan Kivistöön valmistuvassa Jaspiskuja 7A:n kerrostalossa.

Huoltoyhtiöitä, isännöitsijöitä ja muita ammattilaisia palvelu helpottaa siten, että rakennuksen tietomalliin on yhdistetty tieto esimerkiksi eri laitteiden käytöstä, huolto-ohjeista sekä automaatiojärjestelmistä. Näin esimerkiksi vikatieto paikallistetaan heti ja huoltomies tietää, millaisen varaosan hän tarvitsee mukaansa.

”Aiemmin asukas on ilmoittanut huoltoyhtiöön esimerkiksi hajonneesta loisteputkesta. Usein huoltomies joutuu menemään ensin paikalle varmistaakseen, millaisesta loisteputkesta on kyse. Ja sen jälkeen hän palaa oikeanlaisen kanssa paikalle. Asukkaallekin tämä on tietysti tuplariesa, ja hän joutuu olemaan ilman valaisinta pidemmän ajan”, sanoo Firan hankekehitysjohtaja Lauri Kaunisvirta.

Ensimmäisessä vaiheessa palvelua testataan kohteessa Firan takuutöiden hallinnassa. Asukkaat saavat Kotio-palvelun kautta tiedon huoltotehtävän tilanteesta.

Kyseessä on palvelu, jossa taustalla oleva informaatio rakennetaan rakennuksen tietomallin päälle. Informaatio on sekä asukkaille että ammattilaisille sama, mutta ammattilaiset ja asukkaat saavat siihen erilaisen näkymän. Kotio-palvelu on tarkoitettu asukkaille ja Kotio Pro -palvelu ammattilaisille. Palvelu toimii sekä mobiilisovelluksen että selaimen kautta.

”Rakennusalan tieto on siiloutunutta ja pirstaloitunutta, tämä on askel niiden yhdistämisen suuntaan. Tietoa on paljon, mutta sitä pitää hyödyntää fiksummin. Rakennusalaa voidaan modernisoida vain uusia, fiksuja toimintamalleja kehittämällä”, Kaunisvirta toteaa.

Seuraavassa vaiheessa Kotio-palvelua on tarkoitus hyödyntää tehokkaammin asumismukavuutta ja energiatehokkuutta parantavien tuotteiden ja palveluiden tilaamiseen. Tulevaisuudessa asukkaat voivat helposti tilata naapureidensa kanssa esimerkiksi edullisen ikkunanpesun tai lähiruokatoimituksen.

Lue lisää

Katso kaikki