Tutkimus: Suomalaisten mielestä muotoilua ei hyödynnetä tarpeeksi

Suomalaisten mielestä muotoiluosaamisemme on kansainvälisestikin huippua, mutta noin puolet näkee, että muotoilua ei osata hyödyntää eri toimialoilla.

Suomalaisten mielestä muotoiluosaamisemme on kansainvälisestikin huippua, mutta noin puolet näkee, että muotoilua ei osata hyödyntää eri toimialoilla.

Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan 48 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että muotoilun tarjoamaa potentiaalia ei hyödynnetä tarpeeksi. Erityisesti ylemmät toimihenkilöt ja asiantuntijat (64 %) ovat sitä mieltä.

– Tulkitsen tutkimustuloksen niin, että asiantuntijat ymmärtävät muotoilun tarjoamat mahdollisuudet kilpailukyvylle ja näkevät siinä vielä parannettavaa. Muotoilu on parhaimmillaan kiinteä osa liiketoimintaa, sanoo Brand Manager Johanna Lahti Suomalaisen Työn Liitosta.

Tutkimukseen vastaajista 79 prosenttia on sitä mieltä, että suomalainen muotoiluosaaminen on kansainvälisestikin huippua ja 71 prosenttia uskoo, että suomalainen muotoilu tuo kilpailuetua suomalaisille yrityksille.

Design from Finland -merkki lanseerattiin Suomalaisen Työn Liiton toimesta vuonna 2011 tarpeesta tehdä muotoilu suomalaisten yritysten menestystekijänä näkyväksi. Tuotteet tai palvelut, jotka ovat Design from Finland -merkin saaneet tuotteet ja palvelut on suunniteltu Suomessa, ne ovat toiminnallisia, omaperäisiä, kestäviä sekä esteettisiä.

Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Suomalaisen Työn Liitto toteuttaa Habitare-messuille 13.–17.9. yli 400 neliön osaston, jolla esitellään suomalaista designia ja osaamista. Mukana on yli 60 yritystä ja satoja tuotteita. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design.

Teemana on luonto ja suomalaisen kodin mielenmaisema. Osasto jakautuu inspiroiviksi teema-aluiksi, joilla esitellään monipuolisesti suomalaista kotia aivan uudella tavalla. Teemat ovat Hanki, Metsä, Meri, Niitty, Kaamos ja Tori.

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä Avainlippua, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. Liitto on arvoyhteisö, johon kuuluu yli 3 000 yritys- ja yhteisöjäsentä. www.suomalainentyo.fi

Lue lisää

Katso kaikki