Tiktokista tuttu toimitusjohtaja

Valtakunnallisen Yrittäjäpalkinnon viime vuonna voittanut Vilpe viestii ja markkinoi ennakkoluulottomasti – Tiktokin lisäksi muun muassa e-urheilun avulla.

"Meillä on hyvällä tavalla outoja ihmisiä duunissa. Luulen, että monelta firmalta Suomessa löytyisi tällainen ”meidän juttu”, mutta Suomessa ei oikein osata viestiä", sanoo Vilpen toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen. Kuva: Mikko Kauppinen

Lähes 100 000 Tiktok-seuraajaa. Valtakunnallisen Yrittäjäpalkinnon viime vuonna voittanut Vilpe viestii ja markkinoi ennakkoluulottomasti – Tiktokin lisäksi muun muassa e-urheilun avulla. 

Suoraan peruskoulusta tulleita. Tohtorintutkinnon tehneitä. Lähes seitsemänkymppisiä työntekijöitä, 16-vuotiaita harjoittelijoita. Vilpellä työskentelee ihmisiä laajalla skaalalla. Taustasta tai koulutuksesta riippumatta heitä yhdistää yrityksen toimitusjohtaja Tuomas Saikkosen mielestä yksi asia: jännät mielenkiinnon kohteet, harrastukset ja luonteenpiireet. 

– Meillä on hyvällä tavalla outoja ihmisiä duunissa. Luulen, että monelta firmalta Suomessa löytyisi tällainen ”meidän juttu”, mutta Suomessa ei oikein osata viestiä. Ruotsalaisilla on aina ollut enemmän kuluttajaviestintää kuin meillä, Saikkonen sanoo.

Kauppatieteitä Vaasan yliopistossa opiskellut Saikkonen teki kandidaatintutkielmansa business-to-business-viestinnästä (B-2-B, yritysten välinen kauppa). Se ei hänen mielestään eroa kuluttajaviestinnästä niin paljon kuin usein ehkä ajatellaan.

– Ajattelemmeko edelleen, että B-2-B-ostopäätöksen taustalla on monoliittinen struktuuri nimeltä Yritys A ja Yritys B? Olemme kaikki lopulta kuluttajia. Johtajatkin yrityksissä tekevät tunnepohjaisia päätöksiä. Se ei riitä, että menen Keski-Eurooppaan, näytän graafia ja sanon, että tässä on maailman paras kattotötterö. Päivittäisessä työssä informaatioähky on niin valtava, että taustalle tarvitaan muutakin.

Perinteiseen kuluttaja- ja yritysten välisen viestinnän jakoon Saikkonen uskoo vain, jos perusteena on hinta.

– Vilpe ei kalliin hinnan ja rajallisen kohderyhmän takia juurikaan tee TV-mainontaa. Mutta esimerkiksi Tiktok on paljon halvempaa kuin vaikka messuille meneminen.

Niin, Tiktok. Siellä Vilpellä on lähes 100 000 seuraajaa. Mutta palataan siihen vähän myöhemmin.

Hyvä työilmapiiri ja ”pirun kovaa duunia”

Vilpe voitti tänä vuonna Valtakunnallisen Yrittäjäpalkinnon. Se tuli Saikkosen mielestä oikeaan osoitteeseen. Henkilöstö on hänen mielestään tehnyt ”pirun kovaa duunia”, ja yritys on kasvanut 40 prosenttia kahdessa vuodessa.

– Älykattomme on herättänyt kiinnostusta ihan eri tavalla kuin mikään muu innovaatiomme viimeisen kymmenen vuoden aikana. Jos lanseeraamme uuden poistoputken, huippuimurin tai läpiviennin, siitä kiinnostunut porukka on hyvin niche. Älykattomme oli Finnbuildissa Highlight-tuotteena esillä, ja paljon laajempi ryhmä ihmisiä halusi siitä messuilla lisätietoa, Saikkonen kertoo.

Saikkonen itse kiinnitti jo opiskeluaikanaan huomiota Vilpen työntekijöiden ystävälliseen ja sparraavaan vuorovaikutukseen – valtavaan ”draiviin” mennä eteenpäin. Hän aloitti Vilpellä kesätöissä vuonna 2005: työskenteli aluksi eristyspuolella, pakkaamossa ja varastossa, yliopistoaikanaan myös kotimaan asiakaspalvelussa sekä markkinoinnissa ja viestinnässä. Tuolloin syntyi ajatus työurasta Vilpellä. 

– Luulen, ettei kenenkään nuoruuden haave ole tehdä ilmanvaihdon päätelaitteita. Mutta aika nuoresta pitäen varmasti jokainen pystyy hahmottamaan sen, että haluaa olla töissä paikassa, jossa on hyvä työilmapiiri ja hyviä kollegoja. Paikassa, jossa sinua arvostetaan ja jossa on hyvät arvot.

Sellaiseksi Saikkonen kokee Vilpen, jonka perusti hänen isänsä Eero Saikkonen

– Eero on pellepelotonmainen innovaattori. Hän haluaa keskittyä faktoihin, tuotteisiin ja rakentamiseen. Eero väittää, ettei pidä henkilöstöpäätöksistä, mutta on onnistunut rakentamaan meillä tällaista työilmapiiriä 45 vuotta. Haluan nähdä, mihin asti voimme päästä, kun meillä nyt on sellainen ihminen, joka vähän väittää olevansa henkilöstöjohtaja. 

Tuomas Saikkonen on toiminut Vilpen toimitusjohtajana nyt 2,5 vuotta. Hän kuvaa ajanjaksoa myrskyssä seilaamiseksi: aikaan on mahtunut niin koronapandemia kuin Venäjän hyökkäys Ukrainaankin.

– Välillä olen miettinyt, onko tämä aina tällaista vai nyt vain. Maailman menosta on tullut ylimääräistä stressiä. Samaan aikaan meillä on ollut sisäistä stressiä. Niin kuin varmaan talotekniikka-alalla kaikilla, jotka ovat näyttäneet kovia kasvulukuja ja kärsineet komponenttipulasta. 

Hurja muutosvauhti

Saikkonen kokee talotekniikka-alan itselleen henkilökohtaisesti merkitykselliseksi: alalla pääsee taklaamaan aidosti ihmiskuntaa vaivaavia ongelmia, kuten hiilidioksidipäästöjä. 

– Tämä ala kohtaa niin paljon maailman haasteita, että tästä ei mielenkiinto lopu. Joku voisi ajatella, että äh, jotain ilmanvaihdon päätelaitteita. Mutta niilläkin on vaikutusta näihin asioihin, Saikkonen sanoo.

Alan muutoksen vauhti kuitenkin hirvittää häntä: Pystymmekö parhaimpiin päätöksiin, jos muutosvauhti on näin nopea? Jääkö meiltä jotain huomaamatta? 

– Muutosvauhti voisi olla vähän maltillisempaa ja poliitikkomme voisivat tiivistää yhteistyötä alan kanssa – jotta tiedetään, mikä on mahdollista ja millä aikavälillä. Meillä on kunnianhimoisia tavoitteita energiansäästöön ja materiaalien kierrättämiseen sekä siihen, että toimitaan eettisesti ja tuodaan valmistusta takaisin Eurooppaan. 

Toisaalta muutosvauhti ei Saikkosen mielestä voi paljon hitaampikaan olla. 

– Meillä on tärkeitä tavoitteita, joihin pitää päästä. Teollisuudessa puhutaan paljon jo luonnon monimuotoisuudesta. Rakentamisella on iso rooli siinä: kuinka voimme rakentaa mahdollisimman tiiviisti ja fiksusti niin, ettei meidän tarvitsisi viedä luonnolta enempää tilaa. Suomessa on Euroopan edistyneimpiä LVI-alan tuotteita ja ratkaisuja, joita valmistetaan ja innovoidaan Suomessa. Osaamisessamme ei ole ongelmaa, mutta se pitäisi saada levitettyä koko kenttään.

Talotekniikka-alan työvoimapulaa Vilpessä yritetään taklata muun muassa tavoittamalla nuoria tulevaisuuden osaajia e-urheilun avulla. 20 prosenttia Vilpen henkilöstöstä pelaa Counter-Srike-videopeliä, ja yritys pelaa suomalaisessa firmaliigassa – se on hauskaa yhdessä tekemistä, mutta myös tapa houkutella suunnittelijoita tapahtumiin. 

– Suunnittelu- ja asennusalalla on enemmän miehiä, ja Suomessa alle 30-vuotiaat miehet tavoittaa e-urheilussa paremmin kuin esimerkiksi lätkässä. Minulle sanottiin, että suunnittelijoita ei saa enää minnekään. Mutta otimme Elisa Masters Espoo -tapahtumaan Espoo Metro Areenan parhaan sauna-aition ja kutsuimme sinne LVI- ja rakennesuunnittelijoita katsomaan e-urheilua. 

Saikkonen uskoo, että vuosi 2023 on talotekniikka-alalle haasteellinen: kerrannaisvaikutukset kohtaamistamme kriiseistä ja keskuspankkien korkopolitiikka heittävät kapuloita alan rattaisiin.

– Not gonna lie. Innovaatioita ja uusia teknologioita tarvitaan, jos haluamme taklata isoja globaaleja haasteita.

Tästäkin syystä Vilpe lähtee ensimmäistä kertaa kartoittamaan Amerikan-markkinoita. 

– Lähdemme myymään älykattokonseptia Atlantan ja Dallasin messuille. Rakennamme tästä stooria myös Tiktokiin, koska meitä seuraa siellä 20 000 jenkkiä. Viestimme heille, että kohta olemme siellä päin lahtea. 

Tiktokissa tavataan

Vilpe sai alkunsa vuonna 1975 Eero Saikkosen kiinnikeideasta, konkreettisesta fyysisestä tuotteesta. Tällä hetkellä yrityksellä on 43 patenttia.

– Eerolla on ollut aina vahva mindset luoda uutta ja mennä eteenpäin. Hän toistaa minulle sanontaa siitä, että voimme lopettaa tuotekehityksen, jolloin talousluvut näyttävät muutaman vuoden hyviltä – ja sen jälkeen meillä ei ole yritystä, Tuomas Saikkonen sanoo.

Saikkonen muistuttaa, ettei innovointi rajoitu vain tuotekehitykseen. Sitä tarvitaan läpi koko organisaation, myös markkinoinnissa ja viestinnässä.

– Tiktok-kanavamme räjähti kesäkuussa. Kasvoimme ensin kymmenen kuukautta pikkuhiljaa, kesäkuussa meillä oli 15 000 seuraajaa. Nyt olemme lähes sadassa tuhannessa. 

Tiktok-menestys on lisännyt yrityksessä työhakemusten määrää, niitä tulee nyt Vilpeen ympäri maailmaa joka päivä. Ensimmäiset keskustelut uusien potentiaalisten maahantuojien kanssa ovat myös käynnistyneet. Sitä on Saikkosen mukaan vielä vaikea sanoa, onko Tiktok lisännyt Vilpen myyntiä olemassa olevalla markkinalla – se näkyy pidemmällä aikajänteellä.

– Mutta myyjiemme saaman palautteen perusteella olemme monessa toimistossa nykyään ”top of mind”. Useammasta paikasta on tullut kommenttia, että kyllä me joka päivä täällä katsomme Vilpen Tiktokia. En usko, että kukaan sanoisi samaa verkkosivuistamme tai uutiskirjeestämme. 

Saikkonen muistuttaa, ettei Tiktok ole enää vain nuorten kanava. 

– Tiktokin nopeimmin kasvava kohdeyleisö on nyt 30–50-vuotiaat. Firmassa meillä on pieni Tiktok-buumi. Minua seuraavakin ikäluokka on liittynyt sinne, kun kaikki puhuvat siitä.

Vilpen rahallinen investointi Tiktokiin on ollut 8 400 euroa ostettuun mainostilaan sekä vähän päälle yhden henkilön työaika. Näyttökertoja on tällä panostuksella kertynyt huimat 50 miljoonaa. Saikkonen laskee panostuksen edelleen edullisemmaksi kuin esimerkiksi Youtube-mainonnan – ja Tiktokissa Vilpen tuotteista on tullut enemmän palautetta kuin missään muussa sosiaalisen median kanavassa.

– Jengi kommentoi siellä, että olen asentanut tuotteitanne 20 vuotta ja homma pelittää. 

Työn vastapainona, Tuomas Saikkonen

  • Pelaa Counter-Strikea ja Dota 2:ta.
  • On selostanut pari sataa e-urheilun firmapeliä ja Rion Counter-Striken MM-kisoja. 
  • Asuu Vaasassa puolisonsa kanssa. 
  • Omistaa Vilpen yhdessä pikkusiskonsa Seidi Saikkosen kanssa. 
  • Lempikirjat Adrian Goldsworthyn In the Name of Rome: The Men Who Won the Roman Empire sekä Isaac Asimovin Säätiö. “Luen historiaa, hard scifiä ja Wikipediaa.”
  • Pelaa Dungeons & Dragons -roolipeliä. Vilpe on järjestänyt Tiktokissa Dungeons & Dragons -hyväntekeväisyyspelin livestriimin, jossa Saikkonen oli yksi pelaajista.

Lue lisää

Katso kaikki